Publisert 30.08.2013 , sist oppdatert 07.06.2022

Forbrukerfleksibilitet og andre energibærere

foe § 13, syvende ledd:

Grunnlagsrapporten skal inneholde en vurdering av forbrukerfleksibilitet og utvikling av andre energibærere enn elektrisitet i utredningsområdet. Herunder skal det gis en vurdering av utvikling av energibruk og hvordan dette påvirker dimensjonering av nettet i utredningsområdet med et tidsperspektiv på minst 20 år. 

Denne bestemmelsen har som hensikt å synliggjøre behovet for forbrukerfleksibilitet i utredningsområdet. Dette skal vise hvor stor nytte tiltak hos sluttbrukere kan gi i den framtidige utviklingen av kraftsystemet, dersom rammevilkårene legger til rette for det.

Noe av bakgrunnen for bestemmelsen er forventningen om at forbrukerfleksibilitet i større grad kan påvirke nettplanleggingen etter hvert som behovet og mulighetene for fleksibilitet i nettet blir større.  Det skjer betydelige endringer innen teknologiutvikling som kan bidra til å gjøre forbrukerfleksibilitet til et mer reelt alternativ til nettutbygging i nær framtid.

Det reviderte elmarkedsdirektivet fra EU stiller krav om at nettutviklingsplaner i regional- og transmisjonsnettet skal omtale behovet for fleksibilitetstjenester. Hensikten med dette er blant annet å gi aggregatorer for fleksibilitet en bedre oversikt over hvilke områder som kan være aktuelle for bruk av forbrukerfleksibilitet.

I tråd med dette ønsker vi at dere for alle pågående utredninger vurderer om forbrukerfleksibilitet kunne vært et aktuelt virkemiddel for å oppnå en betydelig utsettelse av investeringer (tiltak), dersom teknologien og markedene for fleksibilitet hadde vært mer modne enn de er i dag. Dersom dere vurderer at forbrukerfleksibilitet kunne vært aktuelt, ønsker vi at dere skal:

  • Beskrive hvor mye effektbehovet må reduseres eller flyttes for at investering kan utsettes, og et estimat for hvor lenge investeringen kan utsettes.
  • Lage en oversikt over makslasten under utredningen, fordelt etter kundegrupper. Hvor ofte effekttoppene inntreffer og varigheten av disse bør kommenteres.

I tillegg forventer vi at det gis en kort beskrivelse av hvilke kunder som inngår i «industri», og om det har vært en dialog angående forbrukerfleksibilitet med disse kundene.

Sluttbrukertiltak av betydning bør framkomme i en egen oversikt. Dette gjelder spesielt fjernvarmeutbygginger. Pilotprosjekter som omhandler forbrukerfleksibilitet i KSU-området bør beskrives kort.

Her er et eksempel på hvordan dette kan omtales i KSU.