Slik behandler NVE klager på fjernvarmepris
Prisen du betaler for fjernvarme, skal ikke være høyere enn prisen ville vært hvis du hadde brukt strøm til oppvarming. Dette er bestemt i energiloven § 5-5, og gjelder bare for fjernvarmeanlegg med konsesjon fra NVE. Når vi får klager på fjernvarmeprisen, sammenligninger vi prisen som kunden har betalt for fjernvarme, og den prisen som kunden ville betalt ved å bruke strøm til oppvarming istedenfor fjernvarme. Strømprisen inkluderer spotprisen (månedlig gjennomsnitt) med påslag, avgifter og nettleie. Fordi strømprisen kan variere mye, sammenligner vi prisene over en periode på 12 måneder.
Fjernvarmeselskapet er bare ansvarlig for prisen de tar for fjernvarme som levers til kundesentralen. Det er her fjernvarmeforbruket måles, og dette forbruket er grunnlaget for faktureringen. Videre fordeling av fjernvarmekostnader innad i et borettslag eller lignende, tap i fordelingen til hver bolig, og andre forhold knyttet til fordeling av varme til hver bolig er ikke fjernvarmeselskapets ansvar. Du kan ikke klage til NVE på slike forhold.
Slik går du frem hvis du vil klage
Før du klager til oss, bør du lage din egen sammenligning av strøm- og fjernvarmepris slik vi har beskrevet over. Resultatet av denne sammenligningen er en indikasjon på om du vil få medhold i en klage. Hvis du mener fjernvarmeprisen har vært for høy, anbefaler vi at du kontakter fjernvarmeselskapet først. Kanskje kan saken løses. Dette er kun en anbefaling, du har rett til å klage direkte til NVE hvis du ønsker det.
Klagebehandling:
- Dersom du ønsker å klage på fjernvarmeprisen, sendes en klage til NVE. Bruk denne adressen: nve@nve.no
-
For å behandle en klage må vi ha dokumentasjon på fjernvarmekostnadene dine. Derfor må du sende oss en kopi av alle fakturaer for betaling av fjernvarme for den 12-månedersperioden du mener fjernvarmeprisen har vært for høy. Utskrift eller bilde, fra for eksempel Din side hos fjernvarmeleverandørens nettside eller app, kan også brukes. Du behøver ikke legge ved sammenlignbare strømpriser. Vi vil beregne dette.
- Vi vil bekrefte at vi har fått klagen din, og informere fjernvarmeselskapet om at vi har fått en klage fra deg. Før vi avgjør klagen, vil vi innhente informasjon fra fjernvarmeselskapet og kanskje be om mer informasjon fra deg.
- Når vi har behandlet klagen vil du få svar fra oss. Du får beskjed om dette via postboksen din i Altinn.
-
Dersom du har betalt for mye for fjernvarmen, vil NVE pålegge fjernvarmeselskapet å betale tilbake det du har betalt for mye. Fjernarmeselskapet må også betale tilbake til andre som har betalt samme pris.
- Både den som klager på fjernarmeprisen og fjernvarmeselskapet har rett til å klage på NVEs vedtak. Det er Olje- og energidepartementet som er klageinstans, og klagefristen er på tre uker.