Publisert 10.05.2023 , sist oppdatert 13.02.2024

Innspill til forvaltningsregimet for fornybar energiproduksjon til havs

NVE og Reguleringsmyndigheten for energi (RME) har fått i oppdrag fra Olje- og energidepartementet å komme med innspill til forvaltningsregimet for fornybar energiproduksjon til havs.

Om oppdraget

Olje- og energidepartementet har gitt NVE og RME hvert sitt oppdrag der vi er bedt om å komme med innspill til forvaltningsregimet for fornybar energi til havs. Oppdragene skal ses i sammenheng.

NVE og RME blir bedt om å konkretisere et mulig konsesjons- og forvaltningsregime for fornybar energiproduksjon til havs, og gi innspill til hvilke spørsmål staten bør ha besvart på ulike tidspunkt i prosessen.

Departementet ber også om innspill til hva som kan være en hensiktsmessig ansvars- og oppgavefordeling mellom RME, NVE og OED i de ulike delene av forvaltnings- og konsesjonsregimet,  både for energiproduksjonen og tilhørende nettanlegg. Nødvendige lov- og forskriftsendringer skal belyses.

NVE bes om å belyse følgende:

  • Hvilket kunnskapsgrunnlag og hvilke avklaringer bør ligge til grunn ved 1) åpning og 2) utlysning og tildeling av areal til fornybar energiproduksjon til havs?
  • Ansvars- og oppgavefordeling mellom RME, NVE og OED, samt tiltakshaver i forvaltningsregimet for fornybar energiproduksjon til havs. Der det er relevant, bes NVE om å gi innspill på ansvars- og oppgavefordeling med andre relevante myndighetsorgan og aktører.
  • Innhold og innretning av konsesjonsprosessen for fornybar energiproduksjon til havs med tilhørende nettanlegg. NVE bes bl.a. om å gi innspill til ansvars- og oppgavefordelingen mellom OED og NVE ved konsesjonsbehandling av nettilknytning etter havenergilova og energiloven.
  • Hva bør være innholdet i og innretningen av tilsynsrollen til havs, inkl. grensesnitt med andre relevante myndighetsorgan og aktører?
  • Hvilke krav bør stilles til forsyningssikkerhet til havs, inkl. driftssikkerhet, sikkerhet og beredskap?
  • Hvilke premisser bør stilles for tiltakshavere i tidlig fase (informasjonssikkerhet, sikringskrav etc.)?

RME bes om å belyse følgende:

  • Ansvars- og oppgavefordeling mellom RME, NVE og OED, samt tiltakshaver i forvaltningsregimet for fornybar energiproduksjon til havs. Der det er relevant, bes RME om å gi innspill på ansvars- og oppgavefordeling med andre relevante myndighetsorgan og aktører.
  • Hvem bør være reguleringsmyndighet til havs?
  • Hva bør være RMEs oppgaver knyttet til fornybar energiproduksjon til havs?
  • Hva bør være innholdet i og innretningen av tilsynsrollen til havs, inkl. grensesnitt med andre relevante myndighetsorgan og aktører?
  • Hvilke krav bør stilles til forsyningssikkerhet til havs, inkl. driftssikkerhet, sikkerhet og beredskap?
  • Hvilke premisser bør stilles for tiltakshavere i tidlig fase (informasjonssikkerhet, sikringskrav etc.)?

Leveranser

Oppdragene skal besvares med delleveranser, der innhold og innretning i hver leveranse skal utarbeides i dialog med departementet. NVE har til nå kommet med to delleveranser.

I brev av 14. mai 2023  ga NVE en vurdering av oppgave- og ansvarsfordelingen mellom OED og NVE for konsesjonsbehandling av nettilknytning for Sørlige Nordsjø II fase 1 og Utsira Nord.

I rapporten «Innspill til forvaltningsregime – anbefaling om ny prosess for utvikling av havvind og strømnett»  har NVE vurdert hvordan prosessene for havvind bør foregå fra åpning av nye arealer til utbyggingen kan starte. Anbefalingene inkluderer blant annet at konsesjon til havvindanlegg gis ved tildeling, og at Statnett får ansvar for nettutvikling frem til tildeling av havvindareal.

For å besvare resterende deler av NVEs oppdrag, er det planlagt ytterligere to leveranser. Den ene leveransen omhandler hvilke krav til forsyningssikkerhet som bør stilles for anlegg til havs, og på hvilken måte dette kan gjøres. Leveransen er planlagt ferdigstilt i mars 2024, samtidig med RMEs leveranse. Den andre leveransen omhandler tilsynsrollen for anlegg til havs og grensegangen mellom ulike myndigheter. Rapporten planlegges ferdigstilt i første kvartal 2024.