Publisert 04.09.2025 , sist oppdatert 07.11.2025

Informasjon til nettselskaper om Norgespris

Her samler vi informasjon om Norgespris, som kan være nyttig for nettselskapene og resten av bransjen.

Om fakturaen til kunden

På fakturaen til kunden skal det komme tydelig frem at kunden har Norgespris. Vi anbefaler at fakturalinjen er merket med «Norgespris». Kunden skal også få informasjon om at prissikringsverdier time for time offentliggjøres av RME. Dere kan følge med på prissikringsverdiene time for time her.

Det månedlige prissikringsbeløpet (netto prissikringsbeløp) skal komme til fradrag eller legges til fakturert nettleie. Det skal komme tydelig frem om kunden får utbetalt eller må betale inn et prissikringsbeløp. 

Dersom kunden får felles faktura for strøm og nettleie fra kraftleverandøren skal det overnevnte fremkomme på den samme fakturaen. Dersom prissikringsbeløpet overstiger nettleien, skal nettselskapet overføre overskytende beløp til kraftleverandøren, som igjen skal overføre det overskytende til kunden. Dersom nettkunden skal betale inn prissikringsbeløp, skal kraftleverandøren overføre dette beløpet til nettselskapet.

Mva. skal ikke spesifiseres på fakturaen, og vil ikke ha innvirkning på mva.-regnskapet til nettselskapet. 

Om fakturaen til RME

Nettselskapene skal sende én samlet faktura per periode (måned) til RME, som inkluderer både Norgespris og strømstøtteordningen. Sørg for at beløpet for de ulike ordningene er spesifisert på egne fakturalinjer. Dersom dere har etterbetalt/korrigert strømstøtte eller prisikringsbeløp for tidligere perioder, må dette framkomme tydelig på egen fakturalinje. 

Dere kan ikke fakturere merkostnader dere har i forbindelse med ordningen. Dette er kostnader som alle nettselskaper har, og som vil komme inn i inntektsrammegrunnlaget fremover i tid. 

Mva. skal ikke spesifiseres på fakturaen til RME. Utbetalingene vil imidlertid ta hensyn til mva. Derfor vil utbetalingene være 25 prosent høyere i fylker som har mva. på strøm enn for fylkene som er fritatt for mva. på strøm.

Fakturaen til RME for strømstøtte og Norgespris skal inneholde følgende:

  • Referanse til RME «Kompensasjonsordning husholdninger».
  • Beløp eksklusiv mva. for perioden strømstønaden eller prissikringsbeløpet gjelder.
  • Antall målepunkter som omfattes av strømstøtteordningen og antall målepunkter som omfattes av Norgesprisordningen
  • Hvilken periode (måned) utbetalingen gjelder for
  • Forfallsdato (minimum 10 dager)

Fakturaadressen er Norges vassdrags- og energidirektorat NO970205039 (EHF-faktura)

Nettselskapene må dokumentere og rapportere utbetalingene  

Nettselskapene må kunne dokumentere hver enkelt utbetaling av strømstøtte samt ut- eller innbetaling av prissikringsbeløp, slik at RME kan føre tilsyn med ordningen. Dokumentasjonen skal sendes til RME samtidig med fakturaen. 

Her finner dere detaljerte krav til rapporteringen: 

Spørsmål om rapportering sendes til underlag_stromstotte@nve.no

Skjema for ikke-digitale kunder

Maler som nettselskapene kan bruke for ikke-digitale kunder. Nettselskapene er selv ansvarlige for innholdet i og bruken av malene. 

Filmer til nedlasting

Filmene kan lastes ned fritt og brukes i egne kanaler. Vi skal følge opp med en tredje film om hvordan du bestiller. I tillegg skal vi lage engelsk tekst til filmene.

Tekster i word-format:

Innsikt fra arbeidet med informasjon om Norgespris;

Presentasjoner:

Spørsmål og svar

Nettselskapene skal informere sine kunder om hvordan de kan bestille Norgespris. Det er opp til hvert enkelt nettselskap å vurdere hvordan dere informerer om Norgespris til egne kunder.  

Nettselskapene trenger ikke sende ut bestillingsskjema til alle ikke-digitale kunder. Kundene skal «på forespørsel» få tilsendt bestillingsskjema for Norgespris.  

Ikke-digitale kunder kan bestille Norgespris ved å kontakte sitt nettselskap for å få tilsendt et bestillingsskjema som de må fylle ut og signere, for så å sende til nettselskapet igjen.

Det er opp til nettselskapet om skjemaet kun kan sendes per post, eller om nettselskapet også ønsker at det skal være mulig å levere skjemaet på en annen måte. Merk imidlertid at nettselskapene har en dokumentasjonsplikt, som innebærer at de må kunne dokumentere hvilke av sine kunder som deltar i ordningen. 

Bestillingsskjemaet skal inneholde nødvendig informasjon om ordningen, inkludert nettselskapenes mulighet til å kreve inn og betale ut netto prissikringsbeløp (månedlig Norgesprisbeløp) og informasjon om referansepris, avbestillingsrett, bindingstid og forbrukstak. 

Dersom bestillingsskjemaet leveres på annen måte enn per post, må det fortsatt oppfylle de øvrige kravene til bestillingsskjemaet, både når det kommer til krav til informasjon og kundens signatur. 

Nei, ikke-digitale kunder trenger ikke å legitimere seg for å bestille Norgespris. De må imidlertid fylle ut og signere et fysisk bestillingsskjema for å bestille Norgespris.  

Ved bestilling av Norgespris skal kunden motta en bestillingsbekreftelse med informasjon om oppstartstidspunkt, referansepris, avbestillingsrett og bindingstid på målepunktet. Kunden skal også ved avbestilling motta bekreftelse på avbestilling.  

Boligselskap må være registrert i sluttbrukergruppe 35 for å kunne bestille Norgespris i Elhub.  

Vi anbefaler å registrere boligselskaper med næringskode 68.201 (Borettslag) sammen med forbrukskode 35 (Husholdning), dersom de er berettiget strømstøtte eller Norgespris.  

Boligselskap har et månedlig forbrukstak på 5 000 kWh per boenhet i boligselskapet per måned. Forbrukstaket for boligselskaper gjelder for fellesmålt forbruk i boligselskapet. Hver boenhets individuelle forbruk teller ikke inn i boligselskapets forbrukstak dersom de har separat måler. Forbrukstaket på 5 000 kWh per boenhet per måned gjelder uavhengig av hvor mange strømmålere som måler felles forbruk i boligselskapet.  

Nei, for å få Norgespris på hytta må abonnementet være registrert på en privatperson, et boligselskap eller et gårds- og grendeverk. Målepunktet må også være rettmessig registrert i sluttbrukergruppe 36 (hytter og fritidshus) hos nettselskapet.