Hvordan søke om opprinnelsesgarantier
All produksjon av elektrisk energi i Norge kan få utstedt opprinnelsesgarantier. Søknad om godkjenning av kraftverk sendes til NVE. Kraftverket må være i drift for å kunne søke. Tildelingsperioden er fem år, og godkjenningen må deretter fornyes ved å sende inn ny søknad, dette kan gjøres opp til 6 måneder før tildelingsperioden løper ut.
Her finner du søknadsskjema for opprinnelsesgarantier (Altinn)
Søknadsprosessen
Trinn 1. Registrering i NECS
Søker kontakter Statnett og oppretter konto i opprinnelsesgarantiregisteret (NECS). Alternativt kan søker etter avtale sette bort det administrative arbeidet til en eksisterende kontohaver i NECS ved å gi fullmakt om at denne virksomheten kan opptre som kontofører på deres vegne.
En oversikt over eksisterende kontohavere og deres medlemskoder finner du på offentlig side i NECS.
Trinn 2. Innsending av søknadsskjema
NVE har automatisert saksbehandling for opprinnelsesgarantier. Dette innebærer at søknaden vil besvares innen få minutter dersom søker ikke har merknader til NVEs informasjon om kraftverket. Alle vedtak sendes til kraftverkseier via Altinn.
Spesielt om solcelleanlegg
Solcelleanlegg må sende inn en manuell søknad. Det manuelle søknadsskjemaet kan lastes ned her: Manuelt søknadsskjema for opprinnelsesgarantier, eller under under "Relatert informasjon" på høyre side. Utfylt søknadsskjema, i tillegg til den vedlagte dokumentasjonen beskrevet under "Krav til søker" på høyre side, sendes deretter på epost til nve@nve.no for manuell behandling.
Kraftverk og eier kobles mot Altinn
For å søke henvender eier seg til NVEs nettside (link ovenfor). Herfra blir søkeren henvist videre til Altinn for autentisering. Kraftverkseieren er registrert med selskapets eller foretakets organisasjonsnummer i foretaksregisteret i Brønnøysund. Kraftverk som eies direkte av privatpersoner (ikke gjennom registrerte foretak), og derfor ikke har et organisasjonsnummer, må ta kontakt med NVE, se kontaktinformasjon nedenfor.
Utfylling søknadsskjema
Når søker er autentisert via Altinn velges NVEs søknadsskjema for opprinnelsesgarantier. Liste over alle anlegg som søker eier vil da komme opp i skjermbildet. Dersom søkeren ikke får opp kraftverk som selskapet eller foretaket eier, kan dette skyldes at eier av kraftverket ikke er registrert med organisasjonsnummer hos NVE. For å melde fra om slike vannkraftverk bes eieren av kraftverket sende inn idriftsettelsesskjema til NVE. For andre typer kraftverk, ta kontakt med NVE.
Søker velger hvilket anlegg det skal søkes om opprinnelsesgarantier for.
Informasjon om kraftverket (navn, beliggenhet, installert effekt (MW), midlere produksjon (GWh/år), år for idriftsettelse og eiere) er preutfylt, basert på informasjon i NVEs databaser. Søker kan og legge inn kommentarer i søknadsskjema dersom man er uenig NVEs data. Ved korreksjoner av NVEs data vil søknaden gå til saksbehandler for loggføring og kontroll.
Søknadsskjermbildet vil variere noe etter hvilken type kraftverk det søkes om opprinnelsesgarantier for. Søkeren må selv legge inn kraftverkets målepunkt-ID. Det er fra dette punktet kraftproduksjonen måles og rapporteres. Denne måleverdien er grunnlaget for Statnetts utstedelse av opprinnelsesgarantier. Det er nettselskapene som har oversikt over kraftverkenes målepunkts-ID. Videre må søker oppgi om de har mottatt statsstøtte og eventuelt hvilken type.
Søkeren kan lagre søknaden underveis. Når søker trykker "send søknad", sendes den til NVE og søker får kvittering for innsendt søknad på e-post.
Trinn 3: NVE behandler søknaden og sender melding til Statnett
NVE kontrollerer data og vedlagt dokumentasjon. Anlegget kategoriseres og godkjennes hos NVE. Søker får en bekreftelse på at anlegget er godkjent i form av at vedtaksbrevet kommer i Altinn. Godkjennelsen varer i 5 år. Dokumentasjon på godkjent anlegg sendes fra NVE til Statnett.
Trinn 4: Utstedelse av opprinnelsesgarantiene
Statnett utsteder opprinnelsesgarantiene.
Delegering av rett til å sende inn skjema
Enhetsregisteret inneholder opplysninger om leder/administrerende direktør i den enkelte virksomhet. Denne personen har via Altinn automatisk tilgang til søknadsskjemaet. Tilgangen kan delegeres til andre.
Les mer om roller og delegering i Altinn.
Flytskjema for hvordan du søker om opprinnelsesgarantier
Spesielt om bio- og CHP-anlegg
Alle bioanlegg må dokumentere sin brenselmiks direkte til Statnett på samme måte som det gjøres i dag. Det vil ikke bli utstedt opprinnelsesgarantier før en slik dokumentasjon foreligger.
Når det gjelder CHP-anlegg vil godkjenningsregelverket følge av opprinnelsesgarantiforskriften og CHP-direktivet. Det vil stilles krav om dokumentasjon av brenselmiks i likhet med bioanlegg. Endelige retningslinjer vil utarbeides etter behov.
Ny godkjenning etter fem år
Når anlegget har vært godkjent i fem år må godkjennelsen fornyes. Ny søknad innsendes til NVE for behandling. Det er mulig å sende inn ny søknad når det er et halvt år igjen til utstedelsen stopper. Dette gjøres i Altinn, slik som beskrevet over.
Endring av anlegg
Den som har fått godkjennelse av et anlegg skal uten ugrunnet opphold innrapportere endring av anlegg eller driftsmåte til NVE. Dette gjelder spesielt endringer som påvirker installert ytelse og produksjon. Innrapporteringen gjøres ved å sende en e-post til nve@nve.no . Merk e-post med "informasjon om (kraftverksnavn) kraftverk, opprinnelsesgarantier".
Har du spørsmål, send e-post til nve@nve.no