Publisert 05.12.2018 , sist oppdatert 28.10.2024

Produktdatabasen EPREL for energimerkede produkter

Fra 1. januar 2019 må leverandører registrere visse opplysninger om nye modeller i produktdatabasen EPREL før de bringes i omsetning. Dette kravet følger av den nye rammeforordningen for energimerking av produkter, forordning (EU) 2017/1369, som trådte i kraft i EU i august 2017. Rammeforordningen erstatter rammedirektivet om energimerking av produkter, 2010/30/EU. Fra 22. oktober 2024 er det kun verifiserte leverandører som får registrere produkter i EPREL. 

Kravet om registrering gjelder bare produkter som leverandøren plikter å forsyne med energietikett. Alle første enheter av en produktmodell brakt i omsetning f.o.m. 1.8.2017 skal registreres. Fristen for å registrere enhetene bragt i omsetning mellom 1.8.2017 og 1.1.2019 er 30. juni 2019. Enheter som skal bringes i omsetning fom 1.1.2019 skal registreres fortløpende på forhånd. Det er frivillig å registrere opplysninger om modeller der enhetene utelukkende er brakt i omsetning før 1. august 2017.

1. oktober 2020 ble EUs rammeforordning for energimerking av produkter norsk lov. Ettersom fristene i energimerkeforordningen er passert når forordningen trådte i kraft i Norge, gjelder ikrafttredelsesdatoen for vedtaket som ny frist. Det betyr at alle plikter og forbud som følger av energimerkeforordningen, må etterleves fra 1. oktober 2020. Dette gjelder også om produktet bare skal bringes i omsetning i Norge.

EU vedtok i april 2024 nytt regelverk om EPREL, forordning (EU) 2024/994. Regelverket fastsetter de operasjonelle detaljene for produktdatabasen. Regelverket trådte i kraft i EU 22. april 2024. Det får virkning fra samme dato. Noen bestemmelser gjelder fra 22. oktober 2024. 

Obligatorisk verifisering fra 22. oktober 2024

  • Fra 22. oktober 2024 blir verifisering obligatorisk for alle leverandører i EPREL-databasen.
  • Ikke-verifiserte leverandører vil ikke lenger få adgang til EPREL-databasen. De vil ikke kunne registrere produkter eller gjøre endringer for eksisterende registrerte produkter, mv.
  • I tillegg vil produkter som har blitt registrert av ikke-verifiserte leverandører ikke lenger bli synlig ved søk i den offentlige delen av EPREL-databasen. Dersom produktmodellen hentes fra EPREL gjennom skanning av QR-kode på produktet, vil det komme en advarsel om at modellen er registrert av en ikke-verifisert leverandør.

Overgang til identitetstypereferanse fra foretaksregisteret (NTR)

  • Verifikasjon med kvalifisert elektronisk segl som ikke inneholder identitetstypen «NTR» (registreringsnummeret fra et nasjonalt foretaksregister), men andre identitetstyper som MVA, LEI, PSD etc. er tillatt i en overgangsperiode som varer frem til 22. april, 2025. Men da må leverandørene oppdatere det elektroniske seglet med «NTR» senest 22. april 2027.
  • Fra 22. april 2025 er det kun mulig å verifiseres med kvalifisert elektronisk segl som inneholder identitetstypen «NTR».

Verifiseringsprosess

  • Det kvalifiserte elektroniske seglet skal utstedes av en kvalifisert tillitstjenesteleverandør (se EU/EEA Trusted List) På Europakommisjonens nettside finner dere en liste over tillitstjenesteleverandører som har gitt tilbakemelding til Kommisjonen om de tilbyr elektronisk segl til EPREL. På  denne listen  er det også oppgitt hvilke identitetstyper de tilbyr («NTR» mv.) i det elektroniske seglet. 
  • Det kvalifiserte elektroniske seglet skal kun benyttes for å verifisere foretaket/leverandøren, og ikke hver gang det registreres et produkt i EPREL-databasen.
  • For mer informasjon om verifiseringsprosessen og overgangsbestemmelsene, se Europakommisjonens nettside . Der finner dere en detaljert veiledning om verifiseringsprosessen som er tilgjengelig på Kommisjonens nettsted: Suppliers Verification Guide.pdf (europa.eu)
  • For hjelp eller forespørsler om EPREL-registrering, verifisering eller selve plattformen, kontakt ENER-EPREL-HELPDESK@ec.europa.eu
  • Dere finner informasjon om elektronisk identifikasjon (kvalifisert elektronisk segl mv.) og elektroniske tillitstjenester på nettsiden til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.

Forordning (EU) 2024/944 er ennå ikke innlemmet i EØS-avtalen og heller ikke gjennomført i norsk rett. Ettersom produkter omfattet av energimerkekrav er pliktig å registreres i databasen, vil imidlertid også norske leverandører måtte forholde seg til de nye kravene også før forordningen eventuelt innlemmes i EØS-avtalen.

Nøkkelinformasjon

  • Databasen består av en offentlig del og en etterlevelsesdel, samt en nettportal som gir adgang til de to delene. 
  • Ingen opplysninger, uansett om de faller inn under den offentlige delen eller etterlevelsesdelen, er synlige for utenforstående før "dato for tilgjengeliggjøring på markedet".
  • Etterlevelsesdelen av databasen vil kun være tilgjengelig for tilsynsmyndighetene og Europakommisjonen.
  • Leverandører må legge inn produktopplysninger i den offentlige delen og i etterlevelsesdelen av EPREL før produktene gjøres tilgjengelige på markedet.
  • For den offentlige delen må du legge inn opplysningene som definerer deg og ditt produkt, for eksempel navn, modellidentifikasjon, energietiketten og produktdatabladet.
  • For etterlevelsesdelen er det all teknisk dokumentasjon som er påkrevd – For eksempel generell beskrivelse av modellen og de målte tekniske parameterne.
  • Leverandøren skal se til at informasjonen er oppdatert og lagret i etterlevelsesdelen i produktdatabasen i 15 år etter at den siste enheten av en modell ble brakt i omsetning. I produktdatabasen skal det også oppgis siste dato for når er produkt ble brakt i omsetning, hvis dette er kjent.

Slik bruker du EPREL

Databasen EPREL finner du her. For å logge deg inn i databasen, må du opprette en brukerkonto, EU-login. Det kan du gjøre via denne lenken: EU Login. Veiledning for registrering i databasen EPREL finner du her. Du må være logget inn for å få tilgang. 

Når du har opprettet en brukerkonto, kan du registrere selskapet ditt. Når du er logget inn i EPREL, kan du registrere den påkrevde informasjonen for ditt produkt. Europakommisjonen opplyser om at databasen har et høyt sikkerhetsnivå. Det skal derfor være trygt å legge inn sensitiv informasjon.  

EU-kommisjonen har opprettet en egen EPREL-hjelpetjeneste som svarer på spørsmål om databasen: ENER-EPREL-HELPDESK@ec.europa.eu.

Dersom du ønsker å teste ut databasen før du starter registreringen av produkter i EPREL, kan du fortsatt benytte testversjonen til dette. Den finner du her: EPREL Compliance website - Acceptance

QR-kode gir tilgang til den offentlige delen av EPREL

Ved å scanne QR-koden som befinner seg på de nye energietikettene, får man tilgang til offentlig informasjon om det aktuelle produktet fra den offentlige delen av databasen. Du vil da få opp informasjon om blant annet produkters energiklasse og produktdatabladet til de produktgruppene som har fått nye energietiketter. Noen produktgrupper fikk nye energietiketter i 2021. Etter hvert vil andre produktgrupper komme til. 

Kontakt

Produktdatabasen har flere formål:

  • å forenkle myndighetenes tilsynsarbeid
  • å gi forbrukere tilgang til produktdata og produktenes energietikett
  • gi Europakommisjonen oppdatert informasjon om produkters energieffektivitet for revidering av energietiketter
  • å legge til rette for nedlastning av produktdatablad og energietikett dersom forhandleren mister dem. (Databasen endrer ikke på leverandørenes forpliktelse til å levere produkter med datablad og energietikett)