Publisert 28.08.2025 , sist oppdatert 22.09.2025

Informasjon til fjernvarmeselskaper

På denne siden er det informasjon som er relevant for fjernvarmeselskaper. Du finner også svar på spørsmålene som ble stilt under webinaret om Norgespris og strømstøtte for fjernvarme.

webinar om Norgespris og strømstøtte for fjernvarme

Informasjonspakke til fjernvarmeselskaper

Her deler vi informasjon du kan bruke fritt i din kommunikasjon til fjernvarmekundene: 

Spørsmål og svar fra webinaret om Norgespris og strømstønad for fjernvarme

Ved å logge inn på bestillingsportalen som Enova utvikler. Den skal integreres med ID-porten og vi vil benytte roller i Altinn for å sikre selskapstilhørighet.

Ja

Uthenting av data/oversikt over hvem som har inngått avtale om Norgespris for fjernvarme krever innlogging. Ingen automatikk, data må hentes av dere ved behov.

Informasjonsmodellen er under utarbeidelse, men vi vil i første omgang kun legge opp til at man henter data direkte fra portalen eller eksportere den som Excel-/csv-fil. På sikt vil vi muliggjøre maskin til maskin integrasjon med autorisasjon fra Maskinporten gjennom API endepunkter.

Det legges ikke opp til en slik integrasjon i første omgang, dvs. frem mot 15. september, men dette er noe vi vil vurdere om skal utvikles på et senere tidspunkt.

Her legger vi i første omgang opp til at opplasting av fil på et gitt format (csv) direkte i portalen, samt på sikt via API-endepunkt for direkte systemintegrasjon.

Ja, løsningen kommer til å dekke informasjonskravene som kreves i henhold til forskriften, men dette gjelder kun for det digitale. For kunder som av forskjellige grunner ikke kan benytte en digital løsning blir det opp til dere å tilby en alternativ løsning.

Nei, det tilkommer ingen kostnad ved å benytte bestillingsløsningen.

Dette er noe vi jobber med å utarbeide nå, men vi forventer ingen vesentlige overraskelser her. Det vil dekke det grunnleggende behovet for å beregne riktig Norgespris for en kunde (boligtype (primær/fritid/boligselskap), antall boenheter, andel næringsareal, gyldig fra dato), samt identifiserende felter slik at dere kan sammenstille en bestilling opp mot riktig kunde (kundenummer, målerid, orgnummer, navn). I den sammenheng er vi veldig interessert i innspill på hvilke informasjonselementer dere trenger for å kunne gjøre en slik sammenstilling.

En slik integrasjon vil ikke være mulig i første omgang, da all interaksjon vil skje manuelt gjennom portalløsningen. Men vi har planer om å tilgjengeliggjøre et API sikret med maskinporten på sikt, slik at denne type informasjon kan hentes og oppdateres automatisk.

Ja, denne informasjonen vil være tilgjengelig for fjern- og nærvarmeaktørene gjennom portalen.

Dette blir en permanent løsning.

Enovas bestillingsløsning blir da bestillingsskjemaet og den gjelder for alle som benytter portalen. For de ikke-digitale kundene lager NVE en papirversjon av avtalen som fjernvarmeselskapene kan laste ned som en fil og sende på papir til ikke-digitale kunder som eventuelt har tatt kontakt om dette.

Det er boligselskapets ansvar å rapportere inn annet forbruk. Annet forbuk er alt annet forbruk enn husholdnings- eller fritidsboligforbruk, herunder næringsforbruk. For Norgespris vil boligselskapet i Enovas bestillingsløsning bli bedt om å oppgi andel prosent næringsforbruk de har. Dette inkluderer AirBnB-utleie som boligselskapet vet om. For strømstønad på fjernvarme vil boligselskapet måtte ta direkte kontakt med fjernvarmeselskapet dersom andelen er over 20 %. Fjernvarmeselskapets ansvar er å avkorte eller korrigere prissikringsbeløpet eller strømstønadsbeløpet tilsvarende det boligselskapet rapporterer inn.

I § 20 i loven om Norgespris og strømstønad er avtaler om Norgespris ikke definert som et forbrukerkjøp etter forbrukerkjøpsloven. Dermed gjelder ikke forbrukerkjøpsloven for disse avtalene, og vi bruker heller ikke ordet angrefrist. Det er "avbestillingsrett" som skal brukes i relasjon til Norgespris. Avbestillingsretten til kundene følger av forskriften § 17 og gjelder for de som både er boligselskap og enkeltkunder.

Forbrukstaket på 4500 kWh i måned vil bare gjelde fjern/nærvarmeforbruk. Strøm vil ha eget forbrukstak på 5000 kWh.

Dette avhenger av om det er sameie eller hver husholdning som har kundeforholdet.

I et sameie vil hver boenhet ha forbruksgrense på 4500 kWh per måned. Sameiets totale forbruksgrense er antall boenheter ganget med 4500. Overstiger sameiet dette totale forbrukstaket, må det rapporteres inn.

Ja, det stemmer.

Dette avhenger av om det er sameie eller hver husholdning som har kundeforholdet. Hvis sameiet har kundeforholdet, vil dennes valg bestemme på vegne av alle de enkelte boenhetene.

Norgesprisen blir 50 øre pr kwh, inkl. mva. Denne prisen er lik som prisen på strøm.

Det er gjennomsnittlig månedlig elspotpris for hvert budområde (stønadsgrunnlag). Prisen skal beregnes som et aritmetisk gjennomsnitt av alle timepriser

Det stemmer. Borettslaget vil ved bestilling av Norgespris bli bedt om å oppgi hvor mange boenheter det har. Dette for å kunne kontrollere at borettslaget ikke overstiger sitt forbrukstak (antall boenheter x 4500 kWh).

Ja, Norgespris gjelder også for borettslag.

Boligselskap vil få strømstønad eller kunne velge Norgespris selv om de har fastpris eller en annen avtale med fjernvarmeselskapet. Støttebeløpet fra staten for strømstønad eller Norgespris blir beregnet ut fra hva som er månedsprisen på strøm. Fjernvarmeselskapet skal videreformidle denne støtten til kunden.

Norgespris og strømstønad skal synliggjøres i fakturaen. Enten som et fradrag eller tillegg på fakturaen.

Det er et krav om egne bankkontoer.

Fjernvarme er selskap som leverer fjernvarme til forbrukere og har konsesjon etter energiloven. Dette er gjerne selskap over en viss størrelse. Kunder av disse anleggene har rett på strømstønad og Norgespris.
Med nærvarme menes selskap som leverer fjernvarme, men ikke har konsesjon etter energiloven. Slike selskap må melde seg på ordningene for at kundene skal kunne motta strømstønad eller velge Norgespris.

Etter forskriften gis det nærvarmestønad for forbruk til og med 2025. Midlertidig forskrift om stønad til kunder av nærvarmeleverandører

Beregningen av strømstønad eller prissikringsbeløp (Norgespris) som kunden får vil ta utgangspunkt i den månedlige spotprisen for strøm i prisområde man befinner seg.
Selve fjernvarmeprisen vil være høyere siden denne ofte inkluderer kostnader som tilsvarer nettleie og avgifter. Dette blir likt som for strømkunder som også må betale nettleie og avgifter i tillegg til spotprisen.

NVE skal legge ut informasjon om ordningene på sine hjemmesider. Hvorvidt Norgespris er lønnsomt for den enkelte husholdning beror på flere faktorer. Det kommer blant annet an på hvilket prisområde man er i, bygningskropp, atferdsmønster og hvor mange kWh i året man bruker.

Dersom nærvarmeselskapet er et eget selskap med egne kunder, må dette selskapet melde fra til NVE at de vil være med i ordningen innen 29/8 for å kunne tilby kundene Norgespris fra 1/10.

At du velger Norgespris på fjernvarme, påvirker ikke muligheten din til å ha Norgespris på strøm. Boliger som har Norgespris på fjernvarme vil ha et forbrukstak på 4500 kWh per måned. Norgespris på strøm har et forbrukstak på 5000 kWh.

Nærvarmeselskap som melder seg inn i ordningen om strømstønad og Norgespris vil få tilsvarende rettigheter og plikter som andre fjernvarmeselskap. Dette innebærer helt riktig en forbedret ordning enn dagens nærvarmeordning. Dersom kunder velger Norgespris vil alle kWh være prissikret til 50 øre (ink mva).
Selve nærvarmeordningen er ikke foreslått endret p.t.

Maksimalprisen for fjernvarme beregnes ut ifra månedsmiddel spotpris for strøm. Norgespris for fjernvarme er også basert på månedspriser. Dette står i lov om Norgespris og strømstønad. For å benytte timesverdier for Norgespris fjernvarme, må maksimalprisreguleringen og lov om Norgespris og strømstønad endres, og gjennomføres for alle husholdningskunder. En slik endring er ikke gjennomført ennå, men blir vurdert i arbeidet med ny prisregulering.

Ja, det skal være en egen bankkonto

29 august er fristen for nærvarmeselskap å melde seg på ordningen for at kundene skal rekke å få strømstønad eller Norgespris fra 1. oktober. Det vil også være mulighet til å melde seg på senere. Denne fristen gjelder ikke fjernvarmeselskap med konsesjon, der kundene har rett på strømstønad og Norgespris etter lov.

Avtalene følger energimåleren. Det betyr at dersom du selger boligen, og energimåleren til denne er bundet til Norgespris, overtar den nye eieren Norgespris-avtalen din.

Norgespris bergenes kun med basis i spotprisen i området. Kunden som har Norgespris får enten et tillegg eller fradrag på fakturaen som er avhengig av om spotprisen er høyere eller lavere enn refranseprisen.

Norgespris binder energimåleren til boligen og følger dermed adressen. Det er ikke nødvendig å oppdatere navn hos Enova for å fremdeles motta Norgespris. Det eneste er at du ikke vil kunne logge på fjernvarmeportalen for den aktuelle prisperioden.

ja, når det gjelder flytting

Det stemmer at beregningen av strømstønad og Norgespris tar utgangspunkt i spotprisen for strøm i forsyningsområdet der kunden bor.

Det er et krav til fjern-/nærvarmeselskapet om at de kan måle det månedlige fjernvarmeforbruket. Normalt skjer dette automatisk, men selskapet kan foreta manuelle målinger. Dersom det oppstår en feil på målerne, skal denne repareres raskt. Inntil feilen er rettet kan selskapet stipulere forbruk i en kort periode. Korrekt avregning skal skje ved neste måling (neste måned)

Norgespris er en ordning som gir husholdningskunder en mulighet til å prissikre den andelen av fjernvarmeprisen som varierer i takt med spotprisen på strøm. Dette skjer ved at kunden får fratrukket differansen mellom referansenprisen (Norgesprisen) og spotprisen på fakturaen fra fjernvarmeselskapet når spotprisen er høyere en referanseprisen. I motsatt fall hvis spotprisen er lavere enn referanseprisen vil kunden få et tillegg i fakturaen.

Nærvarmeselskap sender e-post til nve@nve.no med emnefelt: "Norgespris nærvarme", om at man vil være med. Se ellers brevet som er sendt ut til nærvarmeaktører. Har du ikke fått dette brevet, send en e-post til joro@nve.no.

Portalen innehenter flere informasjonselementer ved bestilling for å sikre at bestillingen knyttes til riktig kunde. Vi innhenter kundenummer, måleridentifikator og adresse.

Dersom dere ikke utvikler eget bestillingsskjema, skal all bestilling gå via bestillingsportalen til Enova. For kunder som bestiller på papir, må fjernvarmeselskapet selv legge inn den aktuelle informasjonen til kunden hos Enovas bestillingsportal.

Man må ha rollen "Energi, miljø og klima" eller "Utfyller/innsender" registrert i Altinn for selskapet man ønsker å bestille for. Begge disse rollene er forhåndstildelt for noen med ekstern rolle "Styrets leder".

Man må ha rollen "Energi, miljø og klima" eller "Utfyller/innsender" registrert i Altinn for fjernvameselskapet.

Når andelen næringsareal i et boligselskap er høyere enn 20% av totalt oppvarmet areal, skal andelen næringsareal oppgis. Andelen næringsareal angis i prosent av totalt oppvarmet areal i boligselskapet. I bestillingsløsningen er det en hjelpetekst til dette punktet.