NVE har gjennomført kontroll med om kravene til energimerking av produkter i butikker, internettbutikker og i reklame overholdes. Mindre elektrobutikker, som Fagerborg Elektro AS og Skousen på Alnabru i Oslo var best i klassen. Også i Expert-butikken på Alnabru var alle de kontrollerte produktene merket med energietikett. Av det kontrollerte utvalget var det de store kjedene som syndet mest.

Nemko AS gjennomførte i 2016 kontroll av åtte butikker, syv reklamer og 11 nettbutikker på vegne av NVE, som er tilsynsmyndighet i henhold til energimerke­forskriften for produkter. Butikkene som ble kontrollert var i Oslo-regionen.

- Vi er spente på å se om resultatene, med at mindre elektrobutikker er best i klassen, holder seg når kontrollene gjennomføres også i andre deler av landet, sier direktør for NVEs energiavdeling, Anne Vera Skrivarhaug.

Kontrollene i 2016 har vist at ikke alle forhandlere er like flinke til å følge kravene om energimerking. NVE vil derfor gjøre tilsyn med forhandlere av energirelaterte produkter i tiden framover.

- Det er viktig at produktene er energimerket, både for den enkelte forbruker og for å nå energi­effektiviserings­målene. Etiketten skal være godt synlig og festet til produktet på den måten som regelverket krever. I reklame skal det henvises til energieffektivitetsklasse, understreker Skrivarhaug.

Reklame for fjernsyn, støvsugere og andre energirelaterte produkt mangler ofte henvisning til energieffektivitetsklasse, slik regelverket krever. I nettbutikkene ble det kontrollert om produktene viste elektronisk energietikett og produktdatablad, et krav som gjelder for alle nye produktmodeller. Selv om det ikke er snakk om en ny modell kan det være krav om å opplyse om energieffektivitetsklasse og oppgi andre opplysninger om produktenes energibruk i nettbutikkene. Dette ble ikke kontrollert i denne omgang, men kan bli aktuelt å kontrollere i neste runde.

NVE har varslet krav om retting i én sak. Hvis butikken ikke utfører tilstrekkelig energimerking innen den gitte fristen vil NVE vurdere å ilegge tvangsmulkt inntil forholdet er rettet. Øvrige saker er avsluttet, men mange har fått en påpeking av plikten til å følge regelverket.

Krav om energimerking av produkter er et kraftfull virkemiddel EU har innført for å gi forbrukerne mulighet til å velge de mest energieffektive produktene. Kravene stimulerer til innovasjon i produktutviklingen og fører til store besparelser av energi, sier Skrivarhaug.

Se mer om kravene til energimerking og hvilke produktgrupper som omfattes her.