Publisert 15.04.2024 , sist oppdatert 25.06.2025

Bakgrunn og historikk

Her finner du bakgrunnsinformasjon om dagens kraftsystem i Finnmark, kapasitet i nettet, og NVEs oppfølging av regjeringens kraftløft for Finnmark.

Kraft og industriløft for Finnmark 
8. april 2023 lanserte regjeringen planer for en satsing på kraft og industri i Finnmark, "Kraft- og industriløft Finnmark". Regjeringen viste til manglende nettkapasitet og en anstrengt kraftsituasjon, og har som mål å forbedre kraftsituasjonen. 

Bakgrunn 

Kapasitet i dagens nett 
I Finnmark er det store avstander og lav befolkningstetthet. Det er høyest forbruk av strøm i Alta, Hammerfest, Honningsvåg, Lakselv, Karasjok, Vadsø og Kirkenes. Kvænangen og Adamselv kraftverk har noe magasinkapasitet, men de fleste av kraftverkene i Finnmark er vindkraftverk eller elvekraftverk uten magasinkapasitet, altså uten muligheten til å lagre kraft til senere.  Selv om vindkraftverk produserer mest i vinterhalvåret, er det ikke garantert at det blåser i den aller kaldeste timen med høyest forbruk. Nettet, og kraftsystemet som helhet, må være dimensjonert for å levere nok strøm også når det både er vindstille og stort forbruk.   

Finnmark er avhengig av å få tilført energi fra lengre sør i Norge i vinterhalvåret, gjennom den nye 420 kV kraftledningen fra Balsfjord, og fra Finland. Sett over hele året er det en balanse mellom forbruk og produksjon i Finnmark per i dag, men trenden går mot et underskudd på energi. Forbruket har økt, og produksjonen har ikke økt tilsvarende. I tillegg har strømnettet i Finnmark begrenset kapasitet. I Øst-Finnmark er det i dagens nett ikke ledig kapasitet til at nye kraftverk kan koble seg til. 

Dagens transmisjonsnett i Finnmark inkludert tiltak under bygging. Kilde: Regional kraftsystemutredning 2022-2040.

Kapasitet i planlagt nett 
Statnett har søkt om konsesjon for en ny 420 kV kraftledning mellom Skaidi og Adamselv via Lakselv (Skaidi–Lebesby), og fra Adamselv til Varangerbotn (Lebesby–Seidafjellet). NVE har avgitt sin innstilling for Skaidi–Lebesby til Energidepartementet, der saken nå er til behandling.

Selv med de planlagte tiltakene vil kapasiteten for å knytte til mer produksjon være begrenset, se tabellen. Kapasiteten som er oppgitt i tabellen er minimum kapasitet til ny produksjon, gitt at Melkøya elektrifiseres, men uten annet nytt forbruk. Forbruk og produksjon henger sammen, og dersom det kommer mer forbruk kan det øke muligheten for å bygge flere kraftverk. Det vil avhenge av blant annet plassering, og om forbruket/produksjonen kan tilknyttes på vilkår (se begrepsliste). Tilknytning på vilkår kan også øke kapasiteten til ny produksjon selv om det ikke kommer mer forbruk. Vindkraftverkene som er planlagt/meldt/konsesjonssøkt i Finnmark konkurrerer om den samme kapasiteten. Det vil uansett kun være plass til et fåtall prosjekter. 

 

Tilknytningspunkt i nettet (transformatorstasjon)

Nettiltak

Adamselv/
Lebesby

Varangerbotn/
Seidafjellet

420 kV Skaidi–Lebesby

500 MW

0 MW

420 kV Skaidi–Lebesby + back-to-back

640 MW

420 kV Skaidi–Lebesby–Seidafjellet

610 MW

420 kV Skaidi–Lebesby–Seidafjellet + back-to-back

760 MW

Tabell 1: Kapasitet til ny produksjon i Øst-Finnmark gitt ulike tiltak i transmisjonsnettet. Der kapasiteten er oppgitt felles for Adamselv og Varangerbotn betyr det at kapasiteten deles mellom stasjonene. Når kapasitet tildeles i Adamselv, vil altså kapasiteten i Varangerbotn reduseres tilsvarende, og motsatt.

Saker som ikke er en del av den samlede prosessen
I Øst-Finnmark er det gitt to konsesjoner til ny produksjon som foreløpig ikke er realisert. Dette gjelder byggetrinn to i Hamnefjell vindkraftverk og byggetrinn tre i Raggovidda vindkraftverk. 

I tillegg er det saker som ikke en del av den helhetlige prosessen, fordi de allerede var under aktiv behandling hos NVE da kraftløftet i Finnmark ble igangsatt. Dette gjelder endringssøknaden om flytting av planområdet for Raggovidda byggetrinn tre og Statnetts søknad om en ny en ny 420 kV kraftledning mellom Skaidi og Adamselv/Lebesby. I februar 2025 sendte NVE en innstilling til Energidepartementet om kraftledningen mellom Skaidi-Lebesby. Saken er nå til behandling i departementet.

Hva er gjort så langt

I november 2023 ba NVE om å bli informert om andre, modne prosjekter for kraftproduksjon i Finnmark. Dette resulterte i at NVE ble varslet om at ytterlige 23 produksjonsanlegg var under planlegging, fordelt på teknologiene vindkraftverk, vannkraftverk, kjernekraftverk og hybridanlegg med flere produksjonsformer. Saker om kjernekraft håndteres av Olje- og energidepartementet. Det varslede kjernekraftprosjektet vil derfor ikke være en del av den videre prosessen til NVE. Til sammen mottok NVE planer om 26 kraftprosjekter i Finnmark innen fristen. Blant annet på grunn av begrenset nettkapasitet vil det kun være mulig å bygge et fåtall av disse.

Prioritering og første høringsrunde 
En oversikt over elleve vindkraftprosjekter som skulle tas med videre i prosessen ble lagt fram i juni 2024. I tillegg åpnet NVE for at det kan sendes inn en søknad om utvidelse av Alta kraftverk.

Folkemøter og konsultasjoner
11 vindkraftverk og 4 kraftledninger ble sendt på høring høsten 2024. Sammen med kommunene gjennomførte NVE ni folkemøter. Det ble også gjennomført en rekke konsultasjoner vinteren 2024 og våren 2025.

Både NVE og kommunene har konsultasjonsplikt overfor samiske interesser med grunnlag i samelovens § 4. Dette er gjort i forbindelse med høring av de elleve vindkraftmeldingene, og for nettanleggene. Etter avtale med de aktuelle partene, er konsultasjonene som gjelder vindkraft gjennomført sammen med kommunene.

Utredninger
Våren og sommeren 2025 fastsatte NVE utredningsprogram for de 11 vindkraftsakene og de to kraftledningene Skaidi–Smørfjord–Honningsvåg, og Adamselv–KjøllefjordMehamn.

Neste steg i prosessen er at selskapene jobber videre med planlegging av prosjektene. Etter at konsesjonssøknadene er levert vil det bli gjennomført nye høringer og konsultasjoner, før NVE vil ferdigbehandle selve konsesjonssøknadene. For at NVE eventuelt skal kunne gi konsesjon i vindkraftsakene, må kommunene også ha vedtatt en områdereguleringsplan.

Kontakt

Koordinator Inger Anette Sandvand Dahlen
Epost: iasd@nve.no

Ord- og begrepsliste

Back-to-back
En ‘back-to-back’ er en komponent som kan styre kraftflyten på en ledning, for å utnytte mer av kapasiteten på ledningen. Dette er altså ikke en ny ledning, men en type omformer som plasseres i en transformatorstasjon.

En back-to-back i Varangerbotn, eventuelt en ny transformatorstasjon i Seidafjellet, kan styre kraftflyten på ledningen som går til Finland. Man kan utnytte mer av kapasiteten på ledningen og dermed øke kapasiteten i nettet til både ny produksjon og nytt forbruk i Øst-Finnmark.

Innstilling
I saker over en viss størrelse har NVE ikke vedtaksmyndighet, men skriver en innstilling til Energidepartementet der vi anbefaler eller fraråder at et prosjekt får konsesjon. 

Melding
En melding er en tidlig og overordnet beskrivelse av et prosjekt som en utbygger planlegger. NVE mottar meldinger, sender dem på høring og fastsetter hvilke utredninger som må gjøres før utbygger kan utarbeide en søknad.

Søknad
En søknad om konsesjon er en mer detaljert beskrivelse av et planlagt prosjekt enn en melding. Den inneholder utredninger av konsekvensene som prosjektet forventes å ha for omgivelsene. NVE mottar søknader og sender dem på høring. Etter å ha vurdert prosjektet og de samlede innspillene skriver NVE enten et vedtak eller en innstilling.

Tilknytning på vilkår
Tilknytning på vilkår betyr at nettselskap og produsent (eller forbruker) inngår en avtale om at produksjonen (eller forbruket) skal begrenses dersom det oppstår tilfeller der det er nødvendig for at nettet ikke skal bli overbelastet.

Vedtak
I saker under en viss størrelse har NVE myndighet til å fatte vedtak om å gi eller avslå konsesjon. Dette vedtaket kan påklages. Klagen vil i så fall bli behandlet av Energidepartementet.