Leveringspålitelighet
Leveringspålitelighet er tilgjengeligheten av elektrisk energi, og vurderes etter hvor ofte det oppstår avbrudd og hvor lenge avbruddene varer.
RME har valgt å ikke tallfeste krav til leveringspåliteligheten, dvs. et maksimalt antall avbrudd som nettkunder kan oppleve og varighet av disse. Leveringspålitelighet blir imidlertid regulert på flere måter:
- Nettselskapet har en plikt til å utbedre feil og avbrudd uten ugrunnet opphold, altså så snart som mulig etter at avbruddet har oppstått.
- Ordningen med kostnad for ikke levert energi (KILE) skal gi nettselskapene økonomisk motivasjon til å gjenopprette uten ugrunnet opphold.
- Hvis et et avbrudd varer i over 12 timer finnes en utbetalingsording for svært langvarige avbrudd (USLA) for husholdninger og fritidsboliger.
Dersom en privatperson eller bedrift har behov for tilgang til elektrisk kraft 100 % av tiden, må den selv sørge for egenberedskap i form av nødstrømsaggregat.
Til tross for ovennevnte regulering, opplever nettkunder i noen tilfeller for mange eller for lange avbrudd, eller der konsekvensene av avbrudd er for store. Nettkunden kan henvende seg til nettselskapet ved misnøye om antall eller varighet av avbrudd, se § 2-5a. Hvis nettkunden er misfornøyd med resultatet nettselskapet kommer frem til, kan hen klage til RME.