Publisert 16.09.2025 , sist oppdatert 29.09.2025

Bør vi velge Norgespris for fjernvarme?

Fra 1.oktober kan fjernvarmekunder velge mellom strømstøtte eller Norgespris. Det betyr at hver enkelt kunde bør vurdere hvilken ordning som passer best for dere. Her er noen viktige punkter å tenke gjennom.

Dette bør dere vurdere før dere velger Norgespris for fjernvarme

Vi har fem prisområder for strøm i Norge, og det er stor forskjell strømprisen (spotprisen) i de ulike områdene. For eksempel har spotprisen de siste årene vært en del høyere i NO2 (Sørlandet) enn i NO4 (Nord-Norge). Du kan lese mer om prisområder her: Derfor har vi prisområder for strøm i Norge | Statnett

Dersom spotprisen i ditt prisområde er lavere enn Norgespris kan det hende at du i perioder betaler mer enn du ville gjort med strømstøtte.

Vurder når på året dere bruker mest fjernvarme – er det om vinteren når spotprisen normalt er høyere, eller om sommeren når prisene er lavere. Selv om fremtidige priser er usikre, kan det være nyttig å se på historiske spotpriser i ditt område og sammenligne dem med deres eget forbruksmønster.

Avtalen om Norgespris følger ikke personen som har inngått avtalen, men selve energimåleren. Energimåleren låses til Norgespris til og med 31. desember 2026.  
Dersom boligen leies ut eller du flytter, vil avtalen fortsatt gjelde for måleren. Det betyr at den nye brukeren overtar avtalen for Norgespris ut bindingstiden.

Fritidsboliger med fjernvarme kan få Norgespris. Forbrukstaket for fritidsboliger er 1000 kWh/mnd. Når du vurderer om du skal ha Norgespris i din fritidsbolig bør du kontrollere hvilket prisområde fritidsboligen ligger. Lønnsomheten kan også påvirkes av når du har behov for oppvarming. En sommerhytte bruker mest fjernvarme om sommeren, når spotprisen vanligvis er lav, mens en vinterhytte bruker mest fjernvarme i den kalde årstiden når spotprisen vanligvis er høy.

Obs! Dersom du bor i et boligselskap (borettslag, boligaksjeselskaper, eierseksjonssameier og ikke-seksjonerte boligsameier) er det som regel boligselskapet som har kundeforholdet, ikke den enkelte leilighet. Da må boligselskapet ta et felles valg om hvilken ordning dere skal ha. Deretter må Norgespris eventuelt bestilles av den som har myndighet til å inngå avtaler på vegne av hele boligselskapet.