Publisert 17.09.2019 , sist oppdatert 12.12.2025

Energibruk til transport

Transportsektoren står for rundt en fjerdedel av energibruken i Fastlands-Norge. Det foregår en omstilling til mer klimavennlig transport og en stadig høyere andel av personbilparken er i ferd med å bli elektrifisert. Likevel er det fortsatt fossil energi som dominerer. Med transport mener vi her både veitrafikk, fly, sjøfart og tog.

Fossil energi dominerer i transport, men vekst i elektriske kjøretøy

I transportsektoren er det fortsatt fossil energibruk som dominerer.  Det er fortsatt mange lastebiler, varebiler, busser og personbiler som går på diesel. I Sjøfart brukes det mye marine gassoljer, mens det innen luftfart brukes jetparafin.

Det har likevel vært en nedgang i bruken av fossil energi til transport de siste årene. Dette henger sammen med overgang til flere elektriske biler og busser og innblanding av biodrivstoff. Elektriske biler utgjør nå over 30 prosent av personbilparken i Norge og nesten alle nye personbiler som selges er elektriske. Det selges også mange nye elektriske busser og varebiler. Av den gjenstående fossile energibruken i transport er det krav til innblanding av biodrivstoff både for veitrafikk, sjøfart og luftfart. Elektrifiseringen og innblanding av biodrivstoff har ført til at klimagassutslippene i transportsektoren har gått ned fra 17 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2018 til 15 millioner tonn i 2024. Transport er likevel fortsatt en av de største utslippskildene i Norge. 

Mer elektrifisering av transport fremover

NVE forventer at elektriske kjøretøy vil utgjøre en stadig større andel av transportparken fremover. I 2040 vil en høy andel av personbilene i Norge være elektriske, dersom det går slik NVE antar i sine langsiktige kraftmarkedsanalyser. I 2040 vil det også være mange flere elektriske varebiler, busser, lastebiler og båter i Norge ifølge våre framskrivinger. Selv om strøm ser ut til å bli en stadig viktigere energikilde i transportsektoren, kan biodrivstoff og hydrogen få en rolle for de kjøretøyene som har vanskelig for å bruke batterielektriske motorer. Tunge transportmidler, som trailere og båter, kan komme til å gå på hydrogen, eller biodrivstoff i stedet for diesel og marine gassoljer. Innen luftfart er det vanskeligere å anslå hvilken vei utviklingen vil ta, men elektriske fly kan få en rolle på kortere flyturer i fremtiden. Dette kan det leses mer om i disse rapportene.

I figurene under kan du se historisk utvikling i energibruk i transport fra 1990 til 2024.

Relevante publikasjoner

Kontaktpersoner

Fagansvarlig:

Dag Spilde, dsp@nve.no

Seksjonssjef:

Maren Esmark, mesm@nve.no