Publisert 26.10.2015 , sist oppdatert 04.03.2025

Fastsettelse av retningslinjer for balansering av kraftsystemet (EB)

Formålet med Kommisjonsforordning (EU) 2017/2195 om fastsettelse av retningslinjer for balansering av kraftsystemet er å legge til rette for en mer effektiv og driftssikker balansering av kraftsystemet på tvers av landegrensene.

Norge er koblet sammen med de andre nordiske landene i et felles synkronområde med samme frekvens, der endring av produksjon eller forbruk i én del av Norden vil ha umiddelbar innvirkning på balansen i hele Norden. For å ivareta balansen i kraftsystemet er det nødvendig at det til enhver tid produseres like mye kraft som det forbrukes. Statnett har ansvar for dette i Norge, men siden det norske kraftsystemet er fysisk sammenkoblet med våre naboland, må balanseringen av kraftsystemet gjennomføres i tett samarbeid med systemoperatørene i våre naboland.

EB fastsetter felles regler for balansering av de sammenkoblede kraftsystemene, og tilrettelegger for opprettelse av felles plattformer for utveksling av balansetjenester mellom systemoperatørene. Målet med EB er å sørge for en mer effektiv samhandling mellom systemoperatørene i de ulike landene, slik at kraftsystemene kan balanseres på en sikrere og mer effektiv måte.

Dette er metodene RME har behandlet under EB

Lenke til metode om unntak fra plikt til offentliggjøring av bud i balansemarkeder

Lenke til RMEs vedtak

RME mottok forslagene til metoder fra Statnett SF den 7. februar, 5. mars og 18. mars 2024. Etter å ha vurdert metodene, besluttet RME den 26. mars og 4. juli 2024 å be EFTAs overvåkingsorgan (ESA) om å treffe beslutning om metodeforslagene overfor RME. ESA traff beslutninger overfor RME den 25. september 2024. Etter å ha vurdert ESAs beslutninger, vedtok RME den 18. oktober 2024 å godkjenne metodeforslagene overfor Statnett SF. Med dette har RME oppfylt sin plikt etter NEM-forskriften § 2‑4 annet ledd til å sørge for at ESAs beslutninger gjennomføres i Norge i tråd med Norges EØS‑rettslige forpliktelser. Statnett SF plikter etter dette å anvende metodene som transmisjonssystemoperatør (TSO) i Norge.

 

Lenke «MARI – RMEs vedtak» 

Lenke «MARI – RMEs vedtak – Vedlegg 1»

Lenke «MARI – RMEs vedtak – Vedlegg 2»

Lenke «PICASSO – RMEs vedtak»

Lenke «PICASSO – RMEs vedtak – Vedlegg 1» 

Lenke «KAF – RMEs vedtak» 

Lenke «KAF – RMEs vedtak – Vedlegg 1»

RME mottok forslagene til metoder fra Statnett SF den 9. november 2022. Etter å ha vurdert forslagene, besluttet RME den 23. oktober 2023 å be EFTAs overvåkingsorgan (ESA) om å treffe beslutninger om metodeforslagene overfor RME. ESA traff beslutninger overfor RME den 16. oktober 2024. Etter å ha vurdert ESAs beslutninger, vedtok RME den 24. oktober og 6. november 2024 å godkjenne metodeforslagene overfor Statnett SF. Med dette har RME oppfylt sin plikt etter NEM-forskriften § 2‑4 annet ledd til å sørge for at ESAs beslutninger gjennomføres i Norge i tråd med Norges EØS‑rettslige forpliktelser. Statnett SF plikter etter dette å anvende metodene som transmisjonssystemoperatør (TSO) i Norge. RME mottok forslag til endring i to av metodene fra Statnett SF den 22. mars 2024. Etter å ha vurdert forslagene, besluttet RME den 28. oktober 2024 å godkjenne metodeforslagene overfor Statnett SF.

Lenke «EB ART 33 – RMEs vedtak» 

Lenke «EB ART 33 – RMEs vedtak – Vedlegg I» 

Lenke «EB ART 33 (ENDRING) – RMEs vedtak» 

Lenke «EB ART 33 (ENDRING) – RMEs vedtak – Vedlegg I»

Lenke «EB ART 34 – RMEs vedtak» 

Lenke «EB ART 34 – RMEs vedtak – Vedlegg I» 

Lenke «EB ART 38 – RMEs vedtak» 

Lenke «EB ART 38 – RMEs vedtak – Vedlegg I» 

Lenke «EB ART 38 (ENDRING) – RMEs vedtak» 

Lenke «EB ART 38 (ENDRING) – RMEs vedtak – Vedlegg I» 

Lenke «EB ART 41 – RMEs vedtak» 

Lenke «EB ART 41 – RMEs vedtak – Vedlegg I» 

Lenke «EB ART 41 – RMEs vedtak – Vedlegg II» 

Lenke «EB ART 41 – RMEs vedtak – Vedlegg III» 

RME mottok forslaget til metode fra Statnett SF den 7. februar 2024. Etter å ha vurdert forslaget, besluttet RME den 26. mars 2024 å be EFTAs overvåkingsorgan (ESA) om å treffe beslutning om metodeforslaget overfor RME. ESA traff beslutning overfor RME den 2. oktober 2024. Etter å ha vurdert ESAs beslutning, vedtok RME den 7. november 2024 å godkjenne metodeforslaget overfor Statnett SF. Med dette har RME oppfylt sin plikt etter NEM-forskriften § 2‑4 annet ledd til å sørge for at ESAs beslutning gjennomføres i Norge i tråd med Norges EØS‑rettslige forpliktelser. Statnett SF plikter etter dette å anvende metoden som transmisjonssystemoperatør (TSO) i Norge.

Lenke «EB ART 30 NR. 1 – RMEs vedtak» 

Lenke «EB ART 30 NR. 1 – RMEs vedtak – Vedlegg I» 

RME mottok forslaget til metode fra Statnett SF den 5. mars 2024. Etter å ha vurdert forslaget, besluttet RME den 4. juli 2024 å be EFTAs overvåkingsorgan (ESA) om å treffe beslutning om metodeforslaget overfor RME. ESA traff beslutning overfor RME den 2. oktober 2024. Etter å ha vurdert ESAs beslutning, vedtok RME den 7. november 2024 å godkjenne metodeforslaget overfor Statnett SF. Med dette har RME oppfylt sin plikt etter NEM-forskriften § 2‑4 annet ledd til å sørge for at ESAs beslutning gjennomføres i Norge i tråd med Norges EØS‑rettslige forpliktelser. Statnett SF plikter etter dette å anvende metoden som transmisjonssystemoperatør (TSO) i Norge.

Lenke «EB ART 50 NR. 1 – RMEs vedtak» 

Lenke «EB ART 50 NR. 1 – RMEs vedtak – Vedlegg I» 

Metoder RME har til behandling under EB