Publisert 11.07.2014 , sist oppdatert 05.12.2025

Nettselskapenes plikt til registrering av klager på leveringskvalitet

Nettselskapene må registrere opplysninger i forbindelse med behandling av saker der kunder er misfornøyde med leveringskvaliteten. 

Plikten til å registrere sakene følger av leveringskvalitetsforskriften § 2A-11. Bestemmelsen innebærer ikke en plikt til å rapportere opplysningene til RME, men de skal være tilgjengelig på forespørsel.

Registreringsplikten gjeler saker om:

RME har utdypet hvilke opplysninger nettselskapene skal registrere i veilederen for leveringskvalitetsforskriften: § 2A-11 .

Nettselskapene kan selv velge lagringsløsning, for eksempel:

  • I et kundehåndteringssystem
  • Excel-skjema
  • Eller lignende

Opplysningene skal på forespørsel kunne sendes til RME i et lesbart format. 

Omfang av henvendelser om leveringskvalitet