Nettselskapenes plikt til registrering av klager på leveringskvalitet
Nettselskapene må registrere opplysninger i forbindelse med behandling av saker der kunder er misfornøyde med leveringskvaliteten.
Plikten til å registrere sakene følger av leveringskvalitetsforskriften § 2A-11. Bestemmelsen innebærer ikke en plikt til å rapportere opplysningene til RME, men de skal være tilgjengelig på forespørsel.
Registreringsplikten gjeler saker om:
- Spenningskvalitet, behandlet etter leveringskvalitetsforskriften § 2-5,
- Leveringspålitelighet ved gjentagende avbrudd, behandlet etter leveringskvalitetsforskriften § 2-5a.
RME har utdypet hvilke opplysninger nettselskapene skal registrere i veilederen for leveringskvalitetsforskriften: § 2A-11 .
Nettselskapene kan selv velge lagringsløsning, for eksempel:
- I et kundehåndteringssystem
- Excel-skjema
- Eller lignende
Opplysningene skal på forespørsel kunne sendes til RME i et lesbart format.