Publisert 25.06.2025 , sist oppdatert 26.06.2025

RME varsler gebyr til BKK AS

Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME) fatter vedtak overfor BKK om brudd på leveringsplikten og varsler overtredelsesgebyr på 5 millioner kroner. 

Foto: Shutterstock

Vedtaket gjelder en sak hvor BKK har brukt 47 uker på å gi en kunde tilbud om anleggsbidrag. Prosjektet lå i BKKs saksbehandlingskø de første 26 ukene. Deretter tok det ytterligere 21 uker før kunden mottok et tilbud om anleggsbidrag, ettersom prosjektet ble mer omfattende enn først antatt. 

- Nettselskapene plikter å tilknytte nytt forbruk uten ugrunnet opphold, og vår vurdering er at BKK har brutt denne plikten. Derfor varsler vi nå et gebyr på 5 millioner kroner, sier RMEs fungerende direktør, Mari Holen Christensen.  

RMEs vurderinger i saken 

Nettselskapene plikter å tilknytte nytt forbruk «uten ugrunnet opphold», jf. energiloven § 3-3 og forskrift om nettregulering og energimarkedet (NEM) § 3-1. Hvorvidt et nettselskap har et begrunnet opphold, må vurderes konkret i hver enkelt sak.  

RME vurderer at BKK i denne saken har brukt urimelig lang tid, uten at dette er tilstrekkelig begrunnet. Nettselskap må sørge for at ressursene utnyttes effektivt og at virksomheten er tilstrekkelig bemannet. I kortvarige perioder kan manglende ressurser være en gyldig grunn til at noen aktører må vente, men i denne saken er ressursmangelen vedvarende over lengre tid.  

RME vurderer å gi en bot på 5 millioner 

I perioden fra og med desember 2023 til og med juni 2025, har RME fattet ni vedtak som konstaterer at BKK har brutt NEM § 3-1. Dette blir det tiende vedtaket. Vi mener derfor at det er riktig å reagere med overtredelsesgebyr nå, for å belyse alvorligheten i bruddet og sikre fremtidig etterlevelse av regelverket. 

Håndtering av tilknytningsforespørsler er en av nettselskapenes kjerneoppgaver. Samtidig verner tilknytningsplikten om kundenes rett til markedsadgang. De kundene som ønsker tilknytning, er avhengige av at nettselskapet håndterer tilknytningsforespørslene i tråd med tilknytningsplikten. Utilstrekkelig håndtering av kunders tilknytningsforespørsler kan innebære stor usikkerhet, forsinkelser og potensielt økonomiske tap for de det gjelder. Etter RMEs syn er det uakseptabelt at kunder kan risikere å vente i mange måneder eller år før de kan tilknyttes nettet, uten noen nærmere begrunnelse for tidsbruken.  

Hva innebærer et varsel om vedtak? 

RME varsler at vi vurderer å ilegge BKK et overtredelsesgebyr. Varselet er basert på den informasjonen RME har i saken per i dag. BKK vil få mulighet til å uttale seg før vi fatter vedtak i saken. Vi understreker at dette er en foreløpig vurdering, og at dette kan endre seg på bakgrunn av innspill eller nye opplysninger. 

Kontakt

Torfinn Jonassen, seksjonsleder kunde og nett

E-post: tjo@nve.no

Tlf.: 22 95 94 80

Victoria Granly, førstekonsulent

E-post: vigr@nve.no

Tlf.: 22 95 94 22