RME har gjennomført tilsyn med Statnett om tilknytningsplikten
Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME) har gjennomført tilsyn med Statnett sin praktisering av plikten til å tilknytte kunder, og til å kreve betalt fra kundene for tilknytningene. RME forhåndsvarsler sine vurderinger før endelig vedtak.
- Samlet sett finner RME at Statnett har gode rutiner for å håndtere nettilknytninger. Vår foreløpige vurdering er imidlertid at Statnett bryter regelverket på enkelte sentrale punkter, sier Torfinn Jonassen, seksjonssjef i RME
Kundene får ikke god nok informasjon om forventet tidspunkt for nettilknytning
Statnett har plikt til å gi tilknytning til alle kunder som ber om det. Over flere år har det vært en stor økning i etterspørsel etter nettilknytning. Dette har ført til kø for å få tilknytning over store deler av landet. I mange områder oppstår køen som følge av begrensninger i transmisjonsnettet som eies og drives av Statnett.
- RMEs vurdering er at Statnett jevnt over har gode rutiner og systemer for å håndtere tilknytningsforespørsler og organisering av køen. Vi registrerer her en klar forbedring sammenlignet med tidligere tilsyn, sier Jonassen.
RME vurderer at Statnett mangler konkrete planer for å imøtekomme flere av dagens modne tilknytningsforespørsler. Det følger av tilknytningsplikten at Statnett om nødvendig skal planlegge, søke konsesjon for og investere i nettanlegg. Slik RME vurderer situasjonen er det nødvendig at Statnett i større grad planlegger for å imøtekomme etterspørselen fra modne kunder. Kundene har rett til å få en veiledende og forsvarlig fremdriftsplan for tilknytningen. Basert på dokumentasjonen i tilsynet er RMEs vurdering at flere av dagens modne tilknytningsforespørsler ikke fått noen tidsplan for sin nettilknytning.
- Etter gjeldende regelverk har modne kunder som står i kø rett på å få en veiledende tidsplan for tilknytningen. Dette er det ikke alle som får, sier Jonassen.
Statnett overholder ikke plikten til å kreve betalt for nettilknytninger
Kundenes rett til tilknytning balanseres av at nettselskapet har en plikt til å kreve betalt for hele eller deler de faktiske kostnadene kundens nettilknytning utløser. Statnett sin praksis for å kreve betalt for nettilknytninger ikke er i tråd med regelverket.
- Ved gjennomgang av tilknytningskøen og Statnetts nettprosjekter, mener vi å ha avdekket tilfeller der Statnett skulle ha fastsatt og krevd inn både nettutredningskostnader og anleggsbidrag fra kundene, sier Jonassen.
Om tilsynet
RME har gjennomført tilsyn med Statnetts praktisering av plikten til å tilknytte kunder, og til å kreve betalt fra kundene for kostnadene tilknytningene utløser. RME har sammenlignet bestillinger av nettilknytning i område Midt (Trøndelag) med Statnetts planer for kapasitetsutvidelser i samme område. Videre har RME gjennomgått Statnett sin kommunikasjon med utvalgte nettkunder i kø i området – både direktekunder og underliggende nettselskap.
Tilsynsrapporten er et varsel om vedtak. Det vil si at det er et forhåndsvarsel om at et vedtak er i ferd med å bli fattet. Forhåndsvarselet gir Statnett mulighet til å uttale seg om saken før vedtaket blir endelig. Statnett sin frist for å uttale seg er 10. oktober 2025.
RME har tidligere gjennomført tilsyn med Statnetts praktisering av tilknytningsplikten i 2018, 2020 og 2022.