Publisert 26.05.2025 , sist oppdatert 27.05.2025

Kraftleverandørene har rettet brudd etter tilsyn

Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME) fant brudd på krav til faktura eller rapporteringsplikten hos 67 av 69 kraftleverandører. Alle kraftleverandørene har rettet bruddene, og RME avslutter tilsynet.  

Foto: NVE/Marthe Øynes

-  RME er fornøyde med at kraftleverandørene har tatt nødvendige skritt for å rette opp bruddene. Vi forventer nå at kraftleverandørene følger kravene i regelverket. Det er viktig for å sikre konkurransen i markedet og god informasjon til forbrukerne, sier Torfinn Jonassen, seksjonssjef i RME. 

Kort om tilsynet 

Tilsynet har fokusert på forbrukernes krav på informasjon og mulighet for å ta gode valg. For at strømkundene skal kunne ta informerte valg er det viktig at kraftleverandørene rapporterer inn avtalene sine til Forbrukerrådets strømprisportal. Portalen gir en oversikt over alle aktive kraftavtaler som tilbys norske husholdningskunder.  Videre er det krav til utformingen og informasjon på fakturaen. Hvis fakturaen er uoversiktlig eller mangelfull, kan kunden slite med å forstå hva han eller hun betaler for. Fakturaen skal blant annet inneholde: Navn på kraftavtalen, avtalens varighet, varslingsrutiner ved avtaleendringer og varigheten til en eventuell prisgaranti.    

I mai 2024 varslet RME om et nytt tilsyn med kraftleverandørene. I oktober 2024 varslet RME at 68 av 69 kraftleverandørene hadde brudd på krav til faktura eller rapporteringsplikten.  Kraftleverandørene fikk muligheten til å uttale seg før RME fattet endelig vedtak. Nå har vi sendt ut endelig vedtak i alle tilsynssakene. 

Endelige funn fra tilsynet: 

  • 67 av 69 leverandører som ble kontrollert i tilsynet hadde brudd på krav til fakturautforming  
  • 32 av leverandørene har brudd på krav til rapporteringsplikten til Forbrukerrådets strømprisportal 

Alle kraftleverandørene har rettet opp i bruddene.  

Kontakt

Victoria Granly, seksjon for kunde og nett

E-post: vigr@nve.no

Forskrift om kraftomsetning og nettjenester § 7-2 stiller en rekke krav til kraftleverandøren om utforming av faktura for elektrisk energi og faktura for nettjenester. Fakturaen skal være lett å forstå, og det skal blant annet opplyses om: Fakturagrunnlaget, elspotområdet, muligheten til å sammenligne strømavtaler på strømpris.no, strømavtalens navn og varighet, varslingsrutiner ved avtaleendringer, varigheten til eventuelle prisgarantier, klagemuligheter til Elklagenemda og kontaktinformasjonen til Enova.  

Forskrift om rapporteringsplikt for kraftleveringsavtaler § 4 definerer hvilke kraftleveringsavtaler som er rapporteringspliktige. Alle kraftleveringsavtaler som tilbys til eller allerede er inngått med forbrukere er rapporteringspliktige. Forskrift om rapporteringsplikt for kraftleveringsavtaler § 5 stiller krav til innholdet, formen og fristen for rapporteringen. Blant annet skal rapporteringen skje fortløpende til Forbrukerrådets strømprisportal (strømpris.no) og inneholde alle relevante avtalevilkår.