Om fakturaen til kunden
På fakturaen til kunden skal det komme tydelig frem at kunden mottar strømstøtte. Fakturaen til kunden skal merkes slik (på egen fakturalinje): «Midlertidig stønad for ekstraordinære strømutgifter». Er det ikke plass til dette, skal det stå: «Midlertidig strømstønad».
Kunden skal også få informasjon om at strømstøttesatser time for time offentliggjøres av RME. Dere kan følge med på støttesatsene time for time her
Strømstøtten skal komme til fradrag i fakturert nettleie fra nettselskapet. Dersom støttebeløpet til en kunde er større enn nettleien den gjeldende måneden, skal kunden få beløpet utbetalt. Utbetaling av små beløp kan skje etter nettselskapets standard rutine.
For kunder som har nettleie og strøm på samme regning (gjennomfakturering), vil støttebeløpet bli trukket fra på fakturaen fra strømleverandøren.
Mva. skal ikke spesifiseres på fakturaen, og vil ikke ha innvirkning på mva.-regnskapet til nettselskapet.
Om fakturaen til RME
Nettselskapene skal sende én samlet faktura per periode (måned) til RME, som inkluderer både Norgespris og strømstøtteordningen. Sørg for at beløpet for de ulike ordningene er spesifisert på egne fakturalinjer. Dersom dere har etterbetalt/korrigert strømstøtte eller prisikringsbeløp for tidligere perioder, må dette framkomme tydelig på egen fakturalinje.
Dere kan ikke fakturere merkostnader dere har i forbindelse med ordningen. Dette er kostnader som alle nettselskaper har, og som vil komme inn i inntektsrammegrunnlaget fremover i tid.
Mva. skal ikke spesifiseres på fakturaen til RME. Utbetalingene vil imidlertid ta hensyn til mva. Derfor vil utbetalingene være 25 prosent høyere i fylker som har mva. på strøm enn for fylkene som er fritatt for mva. på strøm.
Fakturaen til RME for strømstøtte og Norgespris skal inneholde disse elementene:
- Referanse til RME «Kompensasjonsordning husholdninger».
- Beløp eksklusiv mva. for perioden strømstønaden eller prissikringsbeløpet gjelder.
- Antall målepunkter som omfattes av strømstøtteordningen og antall målepunkter som omfattes av Norgesprisordningen
- Hvilken periode (måned) utbetalingen gjelder for
- Forfallsdato (minimum 10 dager)
Fakturaadressen er Norges vassdrags- og energidirektorat NO970205039 (EHF-faktura).
Nettselskapene må dokumentere og rapportere utbetalingene
Nettselskapene må kunne dokumentere hver enkelt utbetaling av strømstøtte til kundene, slik at RME kan føre tilsyn med ordningen. Dokumentasjonen skal sendes til RME samtidig med fakturaen.
Her finner dere detaljerte krav til rapporteringen:
Spørsmål om rapportering sendes til underlag_stromstotte@nve.no
Hvordan håndtere uenighet om rett til strømstøtte?
Strømstøtteordningen gjelder for husholdningsforbruk. Forbruk knyttet til fritidsboliger, med mindre kunden oppfyller kravene i forskrift om strømstønad § 12, er ikke støtteberettiget. Næringsvirksomhet er heller ikke omfattet av strømstøtteordningen.
Hvis det er tvil om hvilken type forbruk som ligger bak målepunktet, skal dere legge informasjon fra matrikkelen til grunn. For å sjekke hva en bolig er registrert som i matrikkelen, kan dere gå til Se eiendom (kartverket.no). Dere finner også en oversikt over standard bygningstyper i matrikkelen på nettsidene til Statistisk sentralbyrå: Standard for bygningstype / Matrikkelen (ssb.no).
Dersom det er uenighet mellom nettselskapet og kunden om rett til strømstøtte, kan kunden klage til RME.
Dersom et målepunkt er registrert feil i nettselskapets systemer, skal nettselskapet korrigere og sende ut ny faktura .
Anbefalinger for god internkontroll av strømstøtteordningen
På oppdrag fra RME har BDO i 2024, BDO i 2023 og KPMG i 2022 gjennomgått nettselskapenes håndtering av strømstøtteordningen. Konsulentene har følgende anbefalinger til nettselskapene for å bedre den interne kontrollen av strømstøtteordningen:
Internkontroll
- Kontinuerlig oppfølging: God internkontroll krever kontinuerlig oppfølging for å sikre riktig utbetaling av strømstøtte. Sørg for at alle rutiner er gjennomgått, oppdatert og gjort tilgjengelige for å redusere sårbarhet og avhengighet til enkeltpersoner.
- Skriftlige rutiner: Etabler skriftlige rutiner for en enhetlig behandling av strømstøtteutbetalinger, og reduser risikoen for feil dersom nøkkelpersonell ikke er tilgjengelig.
- Periodiske etterkontroller: Gjennomfør periodiske stikkprøvekontroller av egne utbetalinger for å avdekke feil og sikre at rutinene etterleves. Dokumenter tydelig hvordan tvilstilfeller skal håndteres.
- Kontroll av fakturagrunnlag: Etabler rutiner for å kontrollere fakturagrunnlaget før fakturering til RME, for å redusere behovet for korrigeringer.
- Kontroll ved nye målepunkter: Sørg for kontroller ved innmelding av nye målepunkter for å sikre at kun berettigede målepunkter mottar strømstøtte.
- Kontroller ved systemendringer: Styrk kontrollene ved store systemendringer eller tilpasninger for å sikre riktig beregning, og oppdater rutiner ved behov.
Forbrukskoder
- Retningslinjer fra Elhub: Benytt retningslinjene publisert på Elhub sine nettsider for registrering av næringskoder og forbrukskoder i egne systemer og i Elhub.
- Uavhengige koder: Hvis næringskoder automatisk bestemmer forbrukskoder i systemet, kontakt systemleverandøren for å endre dette. Kodene skal være uavhengige av hverandre.
- Varsling ved overstyring: Hvis forbrukskoder fra kraftleverandør overstyrer nettselskapets klassifisering uten varsling, kontakt systemleverandøren for å få endret dette. Systemet må varsle om at forslag fra kraftleverandør ikke samsvarer med nettselskapets klassifisering og krever handling.
- Kontroll av avvik: Etabler gode interne rutiner og sporbarhet for å kontrollere målepunkter som avviker fra forventet kobling mellom forbrukskode og strømstøtte.
Rapportering
- Standard rapporteringsformat: Standard rapporteringsformat fra nettselskaper til RME.
- Automatiserte rapporter: Utarbeid rapportene i samarbeid med systemleverandøren for mest mulig automatiserte uttrekk og overføring av data. God datakvalitet og standardiserte formater gjør rapportering og kontroll mer smidig, robust og etterprøvbar, og reduserer arbeidsbelastningen lokalt.
Informasjon til kunder
- Tilgjengelig informasjon: Sørg for at informasjon om strømstøtteordningen er tilgjengelig for nettkunder gjennom flere kanaler, som nettside, faktura og kundeportaler. Henvis gjerne til RMEs nettside.
- Transparens og tillit: For å skape mer transparens og tillit til ordningen, del overordnet informasjon om kontroller og rutiner som er implementert for å sikre riktig utbetaling av strømstøtte.