Publisert 28.06.2022 , sist oppdatert 20.02.2024

Hvordan du får åpnet HAN-porten

HAN-porten er en fysisk port på AMS-måleren. Ved å tilkoble eksternt avlesningsutstyr til HAN-porten kan kunden få tilgang til sanntidsinformasjon om sitt eget strømforbruk. Kunden må selv kjøpe avlesningsutstyr for å benytte seg av HAN-porten.

HAN-porten må åpnes av nettselskapet før det kan tas i bruk

HAN-porten er som utgangspunkt stengt for bruk. Dersom kunden ønsker å koble avlesningsutstyr til HAN-porten, må nettselskapet først åpne HAN-porten. Nettselskapene åpner normalt HAN-porten trådløst gjennom sine datasystemer.

Flere nettselskaper har en selvbetjeningsløsning for åpning av HAN-porten gjennom nettselskapets «Min Side». Andre nettselskaper gjør dette når kunden henvender seg gjennom kontaktskjema på nettsiden, på epost eller på telefon.

Nettselskapene skal forholde seg til en veiledende frist på tre virkedager

Nettselskapene plikter å åpne HAN-porten kostnadsfritt og innen rimelig tid fra kunden tar kontakt. Dette følger av forskrift om kraftomsetning og nettjenester §§ 4-2 b og 4-4.

RME har fått flere henvendelser fra kunder og ulike tjenestetilbydere på at noen nettselskaper bruker uforholdsmessig lang tid på å åpne HAN-porten. RME ønsker å tydeliggjøre at en slik praksis ikke er i tråd med formålet i forskriftsbestemmelsene om HAN-port.

RME legger nå til grunn at nettselskapene skal forholde seg til en veiledende frist på tre virkedager. Denne veiledende fristen skal forstås som at nettselskap skal ha nødvendige systemer og rutiner på plass for å åpne HAN-porten innen tre virkedager fra kunden gir beskjed.

Det er teknisk mulig for nettselskapene å tilrettelegge for åpning av HAN-porten på en kortere tid enn den veiledende fristen på tre virkedager. På sikt vil det derfor kunne stilles strengere forventninger til hvor raskt nettselskapene skal åpne HAN-porten. (Nettselskap som i første omgang ikke får tilrettelagt sine systemer og rutiner slik at åpning av HAN-porten kan skje innen tre virkedager, bør kontakte RME og informere om dette.)

Enkelte strømmålere mangler HAN-port

Et fåtalls nettselskap har fått dispensasjon fra kravet om at AMS-måleren skal ha en HAN-port. Disse dispensasjonene er gitt med forutsetning om at kunder som ber om HAN-port, skal få den innen rimelig tid og kostnadsfritt. Her vil nettselskapene som regel ettersende en egen HAN-adapter eller installere en ny AMS-måler med integrert HAN-port. I slike tilfeller må kunden forvente at åpning av HAN-porten kan ta noe lenger tid enn den veiledende fristen på tre virkedager.

Kunden kan klage til RME

Den veiledende fristen må ikke anses som absolutt i alle tilfeller. Omstendigheter ute hos nettselskapene, i nettselskapenes datasystemer eller i kundens målepunkt, kan resultere i akseptable forsinkelser i enkelttilfeller.

I tilfeller der nettselskap av ulike årsaker ikke får åpnet HAN-porten innen angitt veiledende frist for en enkeltkunde, bør nettselskapet kontakte kunden og informere om når vedkommende kan forvente at HAN-porten blir åpnet.

RME har i en tidligere sak fattet vedtak om at et nettselskap har brukt for lang tid på å åpne HAN-porten. Dersom du som kunde opplever at nettselskapet ikke viser en vilje til å åpne HAN-porten og at det tar uforholdsmessig lang tid, kan du klage til RME.