Publisert 07.09.2015 , sist oppdatert 16.08.2021

Forbygninger mot erosjon i Reisaelva ved Skarpsno

Reisaelva kommer fra de sørvestlige grensetraktene til Finland. Elva renner 120 km i nord-vestlig retning før den når utløpet i Reisafjorden ved Storslett. Ved Storslett er det bygd et sikringsanlegg på høyre side av elva.

Elvestreking — Foto: Knut Aune Hoseth NVE, 2007

Øvre del av anlegget ved den gamle brua er tørrmurt. Nedenfor denne og ned til dagens E6-bru har et tradisjonelt erosjonssikringsanlegg blitt ombygd til en ”moderne” tørrmur på450 m, knyttet sammen med den eldre. Nedenfor dagens E6-bru er det fortsatt et tradisjonelt erosjonssikringsanlegg. Tørrmuren utgjør en del av fasaden mot elva ved nasjonalparksenteret. Det er også bygd gangveg på vannsiden av tørrmuren. Ved nasjonalparksentret, rett oppstrøms brua, er det anlagt en tørrmurt trapp. Det er utarbeidet en helhetlig plan for Reisavassdraget med formål å restaurere mest mulig av inngrepene i vassdraget og bedre elvemiljøet og landskapsbildet.

Allerede i 1950 ble den første planen om en forbygning i Reisaelva ved Skarpsno utarbeidet. Grunnen var at elva på høyre side hadde begynt å grave seg inn på dyrket mark på eiendommene til Skarpsno og Naveren. Planen la opp til å plastre en elvestrekning på 720 m med sprengt stein i 0,5 m tykkelse. I 1954 utførte NVE med sysselsetningsmidler, foreløpige arbeider på en 200 m lang strekning nedenfor den nye brua. Vegvesenet utførte i tillegg arbeider 50 m ovenfor den nye brua og 100 m opp mot den gamle brua. I årene som gikk ble det påvist at elva hadde senket seg, og eksisterende anlegg hadde blitt undergravd og skadet. I 1968 ble ny plan utarbeidet med forslag om forsterkninger og forlengelse av anlegget på 510 m. Dette arbeidet er trolig utført på 1970-tallet. Den totale lengden på anlegget er 1200 m.

Etter flommen i Nord-Norge i 1997 ble sikringsanlegget skadet. På grunn av beliggenhet og med hensyn til eksisterende bru- og støttekonstruksjoner i murt stein, ble det besluttet å bygge en ny sikring av tørrmurt stein. Samtidig arbeidet Nordreisa kommune med planer om et nasjonalparksenter og elvepark ved Skarpsno. NVEs planer ble samkjørt med kommunens når det gjaldt blant annet adkomst fra elva og gangmuligheter under E-6 brua. NVEs plan ble utarbeidet i 1998 og utført i 1999- 2000. Elveparken er ferdigstilt senere.

Relatert informasjon

kart.gif

Vurdering og kilder

Dette er det største tørrmuringsprosjektet utført i regi av NVE i Nord-Norge. Arbeidet har gitt økt kompetanse i prosjektering og utførelse av tørrmur som sikring. Beliggenheten nær elvepark og nasjonalparksenter forsterker kulturminneverdien. Anlegget er også en del av helhetlig plan for Reisavassdraget og er et godt eksempel på landskapsmessig tilpasning. Reisaelva inngår i det vernede vassdraget Reisavassdraget.

Arkiv:

  • Vassdragstekniske planer, anleggsnr. 4738, 9537