Publisert 16.03.2015 , sist oppdatert 16.06.2021

Løsning på vanlige spørsmål for eRapp2

Denne siden inneholder svar på ofte stilte tekniske spørsmål relatert til eRapp2.

Dersom du ikke finner svar på ditt problem på denne siden eller dersom du ikke får løst problemet, send oss følgende informasjon: organisasjonsnummer og navn for selskapet du representerer, din kontaktinformasjon, forklaring på hva du ønsker å utføre relatert til eRapp2, hvilken nettleser du bruker, evt. beskrivelse av feilen og en skjermdump av feilmeldingen til NVE-Brukerstøtte

Tips! Sørg for å lagre ofte, gjerne hver 10. minutt.

Hvordan logger jeg meg på eRapp2

Vi har samlet alt som gjelder pålogging til eRapp2 på denne siden.
Vennligst les nøye brukerveiledningen som passer best til oppgavene du skal utføre relatert til eRapp2.

Jeg har fått meldingen "Vi kunne ikke logge deg på"

Denne meldingen viser at personen som forsøkte å logge seg på eRapp2, via Altinn, mangler riktig(e) Altinn-rolle(r). 
Riktig(e) Altinn-rolle(r) er avhengig av hva man skal utføre relatert til eRapp2.
Vennligst les nøye meldingen og følg anbefalt brukerveiledning. 
Alt om pålogging til eRapp2 finnes på denne siden

Jeg har fått meldingen "Uspesifisert feil"

Denne meldingen likner på den som vises i bildet under, der tidskoden er tidspunktet da feilen skjedde. Feilen skjer som regel når man går inn direkte på https://erapp2.nve.no/, i stedet for via Altinn-portalen.

Løsning

1. Lukk nettleseren.
2. Logg deg på Altinn-portalen, via den store knappen på denne siden:
https://www.altinn.no/no/Skjema-og-tjenester/Etater/Norges-vassdrags--og-energidirektorat-NVE/Okonomisk-og-teknisk-rapportering-for-innehavere-av-omsetningskonsesjon-for-elektrisk-kraft/

Knappen slik ser ut:

Dersom dette ikke løser problemet, send oss organisasjonsnummer, navn og telefonnummer, hvilken nettleser du bruker, beskrivelse av feilen, samt en skjermdump av feilmelding til erapp2_log@nve.no.

 

Jeg er revisor (ikke enkeltpersonforetak) og kommer i "eRapp2", men får ikke redigert "Revisorskjemaet". Hva gjør jeg?

Dette problemet skyldes at du er pålogget i "eRapp2" som "AltinnKonsesjonær", og ikke som en revisor. 

Løsning

Følg trinnene under:

1. Altinn-ansvarlig i ditt revisorselskap må først delegere Altinn-rollen "Godkjenner" eller "RevisorUtenSignering" til deg, på vegne av revisorselskapet, slik som beskrevet her.

Du kan sjekke i Altinn om du har fått delegert en av disse to Altin-rollene.

2. Slett Altinn rollen "Energi, miljø og klima", dersom du har fått denne rollen på vegne av konsesjonærselskapet.

Denne rollen ble påkrevd i fjor, men brukes ikke lenger ved pålogging som revisor.

3. Du kan deretter logge deg til eRapp2 slik som beskrevet her.

VIKTIG: Ved pålogging til eRapp2, velg revisorselskapet ditt som aktør, og ikke konsesjonærselskapet.

Jeg får en "rød feilmelding" ved lagring i enkelte skjemaer. Hva gjør jeg?

En slik "rød feilmelding", med forskjellige tekster (avhengig av type feil) vises i en boks øverst i høyre hjørne.

Løsning: Prøv å utføre det som er beskrevet i meldingen. Dersom feilen vedvarer, vennligst kontakt oss slik som beskrevet øverst på denne siden.

 

Konsesjonærselskapet vises ikke i listen med aktører i Altinn. Hva gjør jeg?

Dersom selskapet du velger å representere ble slettet i BRREG, eller dersom selskapet er en underenhet, så vil selskapet ikke vises som standard i listen med aktører i Altinn.

Løsning: Se veiledningen fra Altinn på hvordan du kan få slettede selskaper og underenheter i listen med aktører. Vennligst kontakt oss slik som beskrevet øverst på denne siden dersom du fortsatt trenger hjelp.


Jeg blir "kastet ut" av løsningen og må logge inn på nytt. Hva gjør jeg?

Enkelte brukere har rapportert at de blir "kastet ut" av eRapp2 og må logge seg inn på nytt via Altinn.
Det er normalt er man blir automatisk logget ut av eRapp2 etter en periode med inaktivitet i løsningen. Allikevel, dersom du opplever at du blir "kastet ut" oftere enn hver 45. minutt så prøv først følgende trinn:

1. Slett cookies i nettleseren din
2. Lukk nettleseren
3. Logg deg igjen til eRapp2 via Altinn

Dersom feilen vedvarer, vennligst kontakt oss slik som beskrevet øverst på denne siden.

Hvordan skriver jeg ut skjermbilder med mange kolonner?

Noen skjermbilder slik som f.eks. "Balanse", notene 17, samt "Note 18", har mange kolonner.
Vi føreslår to løsninger for å skrive dem ut.

Dersom du har en skriver med A3-papir
1. Klikk på "Skriv ut"-knappen i eRapp2, i skjermbildet du ønsker å skrive ut (f.eks i "Balanse").
    "Skriv ut"-knappen vises helt til høyre i skjermbildet.
2. I skriverens oppsett velger du liggende utskrift og A3-papir
3. Klikk så på "Skriv ut"-knappen

Dersom du ikke har en skriver mer A3-papir
1. Åpne Fil-menyen i nettleseren (dersom denne ikke vises trykker du på Ctrl+F)
2. Velg så "Forhåndsvis" i Fil-menyen
3. I "Forhåndsvis"-vinduet gjør du følgende :
- velg liggende format
- juster margene
- eventuelt tilpass %-vis størrelse
- til slutt klikk på "Skriv ut"-knappen

Dersom noe uklart, vennligst kontakt oss slik som beskrevet øverst på denne siden.