Publisert 16.03.2015 , sist oppdatert 27.05.2022

Løsning på vanlige spørsmål for eRapp

Denne siden inneholder svar på ofte stilte tekniske spørsmål relatert til eRapp.

Hvordan logger jeg meg på eRapp?

Alt som gjelder pålogging til eRapp finnes her.

Jeg har fått meldingen "Vi kunne ikke logge deg på"

Denne meldingen viser at personen som forsøkte å logge seg på eRapp, via Altinn, mangler riktig(e) Altinn-rolle(r). 
Riktig(e) Altinn-rolle(r) er avhengig av hva man skal utføre i eRapp.
Vennligst les nøye meldingen og følg anbefalt brukerveiledning. 
Alt som gjelder pålogging til eRapp finnes her.

Jeg har fått meldingen "Uspesifisert feil"

Denne meldingen likner på den som vises i bildet nedunder.
Tidskoden som vises i bildet er tidspunktet da feilen skjedde. Feilen skjer som regel når man går inn direkte på https://erapp2.nve.no/, i stedet for via Altinn-portalen.

Løsning

1. Lukk nettleseren.
2. Start nettleseren på nytt.
3. Logg deg på Altinn-portalen fra denne siden:

Dersom dette ikke løser problemet, send en henvendelse til eRapphjelp.
Skriv følgende i e-posten: organisasjonsnumrene til konsesjonærselskapet og til selskapet du er ansatt i, hvilket selskap har du logget deg på vegne av i Altinn, ditt navn og telefonnummer,  beskrivelse av feilen, samt en skjermdump av feilmelding.

Jeg er revisor (ikke enkeltpersonforetak) og kommer i eRapp, men får ikke redigert "Revisorskjemaet". Hva gjør jeg?

Problemet skyldes som oftest det at du er pålogget i eRapp som "AltinnKonsesjonær", og ikke som en revisor. 
Hva du er pålogget som vises i eRapp på toppen, til høyre.

Løsningsforslag

1. Slett Altinn rollen "Energi, miljø og klima", dersom du har fått denne rollen på vegne av konsesjonærselskapet.
2. Sjekk i Altinn at du har fått delegert en av rollene "Godkjenner" eller "RevisorUtenSignering", på vegne av ditt revisorselskap.
"Godkjenner"-rollen trengs dersom du skal utføre alle revisoroppgavene i eRapp, dvs kontroll, signering, godkjenning og overføring av eRapp-rapport til RME.
"RevisorUtenSignering"-rollen trengs dersom du kun skal utføre kontroll av eRapp-rapporter.
3. Dersom du mangler en av rollene nevnt i pkt. 2, så må Altinn-ansvarlig i ditt revisorselskap delegere den til deg.
Altinn-ansvarlig kan følge brukerveiledningen som finnes her.
4. Du kan deretter logge deg til eRapp. VIKTIG: Ved pålogging til eRapp, velg revisorselskapet ditt som aktør, og ikke konsesjonærselskapet.
Du finner brukerveiledning for pålogging her.

Jeg får en "rød feilmelding" ved lagring i enkelte skjermbilder, i eRapp. Hva gjør jeg?

En slik "rød feilmelding" vises i en boks øverst, i høyre hjørne av skjermbilder.
Feilmelding vises for noen sekunder.
Teksten i feilmeldingen er avhengig av type feil.

Løsning: Prøv å utføre det som er beskrevet i feilmeldingen. Dersom feilen vedvarer, vennligst send en henvendelse til eRapphjelp.

Konsesjonærselskapet vises ikke i listen med aktører i Altinn. Hva gjør jeg?

Dette skjer som oftest fordi selskapet du velger å representere ble slettet i BRREG, eller fordi selskapet er en underenhet.
I så fall vil selskapet ikke vises som standard i listen med aktører i Altinn.

Løsning: Se veiledningen fra Altinn på hvordan du kan få slettede selskaper og underenheter i listen med aktører. Dersom du fortsatt trenger hjelp send en henvendelse til altinn.

Jeg blir "kastet ut" av løsningen og må logge inn på nytt. Hva gjør jeg?

Enkelte brukere har rapportert at de blir "kastet ut" av eRapp og må logge seg inn på nytt via Altinn.
Det er normalt at man blir automatisk logget ut av eRapp etter en periode med inaktivitet i løsningen. Allikevel, dersom du opplever at du blir "kastet ut" oftere enn hver 45. minutt så prøv følgende:

1. Slett cookies i nettleseren din.
2. Lukk nettleseren.
3. Logg deg igjen til eRapp via Altinn.

Dersom feilen vedvarer,  vennligst send en henvendelse til eRapphjelp.

Hvordan skriver jeg ut skjermbilder med mange kolonner?

Noen skjermbilder, slik som f.eks. "Balanse", notene 17, samt "Note 18", har mange kolonner og får ikke plass på A4-ark.
Vi foreslår to løsninger for å skrive dem ut.
Løsning 2 kan også brukes dersom du ønsker å eksportere innholdet i skjermbildene (uansett bredde) til en pdf-fil.

Løsning 1: Dersom du har en skriver med A3-papir
1. Klikk på "Skriv ut"-knappen i eRapp, i skjermbildet du ønsker å skrive ut (f.eks i "Balanse").
    "Skriv ut"-knappen vises helt til høyre i skjermbildet.
2. I skriverens oppsett velger du liggende utskrift og A3-papir.
3. Klikk så på "Skriv ut"-knappen.

Løsning 2: Dersom du IKKE har en skriver mer A3-papir
1. Åpne Fil-menyen i nettleseren (dersom denne ikke vises trykker du på Ctrl+F).
2. Velg så "Forhåndsvis" i Fil-menyen.
3. I "Forhåndsvis"-vinduet gjør du følgende :
- velg liggende format
- juster margene
- eventuelt tilpass %-vis størrelse
- til slutt klikk på "Skriv ut"-knappen

Dersom noe uklart, vennligst send en henvendelse til eRapphjelp.

Tips: Lagring

Når du jobber med eRapp, f. eks. på noter, "Balanse", mm. sørg for å lagre ofte, gjerne hver 10. minutt.

Jeg finner ikke svar til mitt problem

I dette tilfellet bør du sende en henvendelse til eRapphjelp.
Skriv følgende i e-posten: organisasjonsnumrene til konsesjonærselskapet og til selskapet du er ansatt i, hvilket selskap har du logget deg på vegne av i Altinn, ditt navn og telefonnummer,  hvilken nettleser du benytter, beskrivelse av feilen, samt en skjermdump av feilmelding.