Publisert 18.11.2015 , sist oppdatert 16.08.2021

Skollenborg

Omkring 5 km sør for Kongsberg i Buskerud ligger Skollenborg transformatorstasjon. Den fredete transformatorbygningen er meget godt vedlikeholdt, og et arkitektonisk vakkert eksempel på sen 1920-tallsklassisisme. Stasjonen var også en sentral brikke i den tidlige elektrifiseringen av jernbanen i Norge.

Skollenborg transformatorstasjon slik den fremstår i 2010. Hovedbygningen ble satt i drift i 1929 og det lavere tilbygget til høyre i bildet i 1956. — Foto: Henning Weyergang-Nielsen, NVE

Relatert informasjon

Kart

Navn: Skollenborg

Fylke: Buskerud

Kommune: Kongsberg

I drift: 1929

Primærspenning: 55 kV

Teknisk anlegg: Ute/Inne

Nåværende eier: Jernbaneverket / Bane Energi

Viktige momenter

  • kraftforsyning til jernbane
  • arkitektur: 1920-tallsklassisisme
  • fredet etter kml § 15
  • meget godt ivaretatt
  • høy grad av autentisitet
  • Hakavik kraftverk
  • overføringsledningen

Kilder

Litteratur:

  • NVE (2006): Kulturminner i norsk kraftproduksjon. Oslo: Norges vassdrags- og energidirektorat, rapport nr. 2/2006.
  • Riksantikvaren (1997): Vedtak om fredning – Skollenborg transformatorstasjon. Riksantikvaren: 31/10-1997.
  • Sveaas, H (1951): Elektrifisering av jernbaner i Norge. i Sandberg, J. (1951): Trekk fra elektrisitetsforsyningens utvikling – Del 2. Utviklingen i vårt land 1901-195, s. 452-478. Oslo: Norske Elektrisitetsverkers Forening.

Muntlige kilder:

  • Jon Ragnar Lundborg, Bane Energi
  • Magne Tveit, Bane Energi