To nye rapporter tar for seg henholdsvis planer for bruk av AMS (Avanserte Måle- og Styringssystemer) til nettnytte, og omfanget av henvendelser om leveringskvalitet, hos norske nettselskap.

«Omfang av henvendelser om leveringskvalitet - Registrerte henvendelser hos norske nettselskap i perioden 2014-2016»

 

Nettselskapene ble fra 2014 pålagt å registrere alle saker hvor det er misnøye med leveringskvalitet. Blant annet slik at NVE og samfunnet for øvrig kan få kjennskap til den totale mengden klager nettselskapene mottar om leveringskvalitet.

NVE har ikke tidligere hatt denne oversikten. I rapporten gis det en oversikt over antall henvendelser nettselskapene mottar om leveringskvalitet, fordelt på årsak. Nettselskapene mottok 5047 henvendelser om misnøye med leveringskvalitet i perioden. Dette tilsvarer ca 0,2 % av sluttbrukerne. NVE mener det er viktig at nettselskapene er bevisste på spenningskvaliteten i eget nett, og gjør nødvendige tiltak for å sikre tilfredsstillende kvalitet hos sluttbrukeren.

Les hele rapporten her

Grunnlagsdata (Excel)

«Kartlegging av nettselskapers planer for nettnyttedata fra AMS - Oppsummering av spørreundersøkelse»

Høsten 2011 ble det vedtatt at nettselskapene skal installere AMS-målere i alle målepunkt. Utover kravene som stilles til energimålinger, er det er i stor grad opp til nettselskapene selv å bestemme hvilken funksjonalitet de har i AMS-måleren de vil benytte seg av, og hvordan de vil gjøre dette. NVE har gjennom spørreundersøkelsen fra våren 2017 som er oppsummert i rapporten, fått bedre innblikk i nettselskapenes planer for å utnytte data fra AMS-målerne til nettnytte og oversikt over leveringskvaliteten til kundene. Spesielt planlegger en stor andel av nettselskapene å ta i bruk AMS til å få varsel om avbrudd hos kunde, registrere avbrudd og til å få oversikt over spenningen hos sluttbrukerne. Av nettnytte planlegger selskapene blant annet å få varsel ved feil, oversikt over belastning, spenningsforhold og reaktiv utveksling med sluttbruker, til verifikasjon av nettdokumentasjon og til lokalisering av feil. Med AMS-målerne vil nettselskapet få et målepunkt i tilknytningspunktet til kundene. Det gjør dem bedre rustet til å sikre kunden en tilfredsstillende leveringskvalitet, blant annet gjennom å kunne oppdage avbrudd i lavspentnettet raskere.

Les hele rapporten her